“Citrix satsar hårt framåt – men överger inte kärnan”

Wille Sjöberg, Commaxx.
Wille Sjöberg, Commaxx.

[UPPDATERAD 150525] Under tre dagar i maj drillades partner och kunder från hela världen i Citrix nya strategi, eller uppdaterade strategi, som helt kretsar kring mobilitet. Wille Sjöberg från distributören Commaxx och Gabriel Yttermalm från Atea var två av de cirka 100 svenska deltagarna på konferensen som gick i Orlando, Florida. Vi fångade dem för en kort intervju.

Wille, varför var du där?

– Vi arrangerar en resa dit varje år – jag har varit där under mer än tio år – för våra partner och även slutkunder. Det är kul och intressant att se hur Citrix fortsätter sin resa som ledande leverantör av lösningar för mobila arbetssätt.

Vilka är dina intryck?

– Som vanligt var det ett stort, pampigt event. I år var det större än tidigare, med cirka 6000 deltagare från hela världen. Innehållet var både underhållande och väldigt nyttigt för oss och för våra partner och kunder, med många intressanta seminarier.

Lärde du dig något nytt?

– Vi såg att man fortsätter att investera inom området mobilitet och att det lockar allt fler kunder. Jag tror att de nya lösningar som Citrix nu lanserar kommer att innebära stora fördelar för kunderna.

Påverkar det ert sätt att arbeta mot kanalen?

– Nej, och en intressant poäng som CEO:n Mark Templeton tryckte hårt på är att man fortsätter att satsa på kärnprodukten, XenApp. Jag tror att det är ett sätt att tala om för marknaden att det här är en produkt man har fortsatt stort fokus kring även framåt och att de förstår att den är viktig för partners och kunder.

NEDAN TILLAGT 25 MAJ 2015

“Deras fokus på mobilitet visar att vi jobbar på rätt sätt”

Gabriel Yttermalm på Atea är en annan rutinerad Synergy-besökare. Dessutom är han tillsammans med Kent Söderlund mannen bakom den nystartade svenska Citrix-användarföreningen (CUG – Citrix User Group) – som kom till i höstas och som ska skapa möjligheter till nätverkande och anordna träffar ett par gånger om året. Han var liksom Wille på konferensen med ett antal kunder och uppskattade särskilt hur Citrix visade hur de arbetar med innovation.

Varför var du där?

– Vi anordnar ju en resa med våra kunder. Jag har varit där 7-10 gånger. Ser nyttan i det här båe fkonfernsen – för att få en uppdatering kring vad som händer kring produkterna – och nätverkandet. Jag i min roll på Atea sitter ju med i partnerråd med Citrix. Det ligger i samband med konferenserna.

Vilka är dina intryck?

– Både jag och kunderna som reste med oss tyckte att konferensen i sig var jättebra. Och både i mässhallen och på keynoten märktes det att det var ett mer välbesökt evenemang än tidigare år.

Lärde du dig något nytt?

– Absolut – både kring Citrix traditionella produkter och också hur man ytterligare tagit steg mot en mer molninriktad funktion och vad det innebär både för oss som partner och för våra kunder.

Påverkar det ert sätt att arbeta mot kanalen?

– Nej, deras hårda fokus kring mobilitet bevisar snarare att vi jobbar på rätt sätt. De sista åren har vi jobbat mycket mot just mobilitet och med lösningar för att underlätta för den mobila användaren.

Utmärker de sig på något sätt jämfört med andra leverantörer?

– De utmärker sig genom att ha en helhet medan andra har bra lösningar för specifika delar. Citrix täcker in allt från säkring av data till central leverans av applikationer.

 

Post Comment