Godistillverkaren Cloetta väljer att använda Workdays HR-system till sina 2 600 anställda runt om i världen.
Det nya systemet ska effektivisera och standardisera Cloettas HR-arbete.
Workday, ledande leverantör av molnlösningar för finans– och personalhantering meddelar i dag att Cloetta, ett ledande globalt konfektyrföretag, har valt Workdays HR-lösning. Syftet är att effektivisera och standardisera sina HR-riktlinjer, processer och rapportering och samtidigt öka effektiviteten och kvalitén för HR-stödet till båda chefer och övriga anställda.
Cloetta, med huvudkontor i Stockholm, har funnits sedan 1872 och är idag ledande inom konfektyrmarknaden. De tillverkar och marknadsför produkter som choklad, nötter, pastiller, tuggummi och smågodis. Produkterna säljs på mer än 50 marknader, är bland annat kända varumärken som: Malaco, The Jelly Bean Factory och Sportlife.
Workdays HR-system kommer att användas till alla företagets 2 600 anställda och ge chefer i 11 olika länder rapportering och information i realtid. Under implementeringen kommer Workday se till att Cloetta uppfyller kraven för dataskyddsförordningen GDPR.
Med Workday kommer Cloetta:
- Få mer kontroll av och synlighet kring HR-data så att man kan ta bättre beslut kring anställdas personliga utveckling.
- Anställa snabbare och kunna ta mer strategiska beslut på global basis, genom att använda all relevant data i ett enda system.
- Förenkla administrationen och dra nytta av att man inte behöver göra lika mycket manuellt arbete.
- Utnyttja att Workday består av endast ett system, har en säkerhetsmodell och en användarupplevelse, som hela tiden utvecklas och uppdateras, i molnet.
Kommentar på nyheten
“När man har en konsumentdriven verksamhet som finns på mer än 50 marknader är det viktigt att man har ett system som speglar vår organisations globala karaktär och ger våra medarbetare och chefer ett standardiserat arbetssätt,” säger Regina Ekström, HR-chef på Cloetta. “Vi är övertygade om att Workday kommer att hjälpa oss att effektivisera våra HR-verksamhet idag och kommer att fortsätta att möta våra behov när vi växer framöver.”
“Organisationer med ett starkt arv, som Cloetta, har utvecklat ett rykte och en ställning som marknadsledare, under många år. Samtidigt har ett alltmer komplicerat HR-system byggts”, säger Mattias Bolander, Nordenchef på Workday. “När HR digitaliseras handlar det om att förenkla. Workday fokuserar på att hjälpa organisationer att få bort komplexiteten och göra allt mer effektivt, så att man kan ta strategiska beslut baserat på snabba förändringar som sker på marknaden.”