Här visar kanalcoachen en ny trend, nämligen partnerskap som inte handlar om att en säljer åt en annan, utan att flera aktörer bildar ett nätverk, ett ekosystem om man så vill, där alla hjälper alla.
Texten har tidigare publicerats i papperstidningen, IT-Kanalen nr 1 2014
När vi säger partnerprogram tänker vi oftast på leverantörer som driver sin försäljning av produkter eller tjänster via återförsäljare.
Men det finns även andra samarbetsformer. Exempelvis partnerprogram som syftar till att skapa ett ekosystem där man kompletterar varandra på marknaden och i erbjudanden till kunderna, utan att man är återförsäljare till varandra.
Allt fler aktörer ser möjligheten. Att i mer eller mindre strukturerade ekosystemspartnerprogram eller allianser samarbeta för att tillsammans bli starkare på marknaden. Typiskt kan dessa samarbeten bildas för att få igång en ny marknad som kan vara oetablerad eller fragmenterad, för att så småningom kanske upplösas när affärerna är igång och området väletablerat. Medan en del kan bestå över en längre tid om tydliga mervärden upplevs av alla involverade.
Erfarenheten säger att om dessa typer ekosystem eller allianser ska vara framgångsrika, behöver det formaliseras i ett strukturerat partnerprogram med någon form av samarbetsavtal. Annars är risken stor att det stannar vid goda intentioner men ingenting händer…
Några exempel på framgångsrika ecosystem och allianser är Sweden Broadband Alliance (bildat 2004 i syfte att accelerera bredbandsutvecklingen i Sverige), TeliaSonera M2M Partnerprogrammet och Global M2M Association mellan operatörer.
Milos Herman, Antoma