Crunchfish Proximity integrerar Freja eID som ID-metod

IT-säkerhetsföretaget Verisec ingår partneravtal med Crunchfish Proximity AB för att erbjuda e-legitimationstjänsten Freja eID tillsammans med Crunchfish Proximitys närhetsbaserade lösningar.

Crunchfish Proximity fokuserar för närvarande på Blippit som ger handeln nya möjligheter att checka ut i butik med mobilen. Avtalet innebär att Crunchfish kommer att integrera och bli återförsäljare av e-legitimationstjänsten Freja eID som identifieringsmetod.

Crunchfish Proximity utvecklar Blippits appterminal som erbjuder handeln nya möjligheter till att checka ut i butik där både mobil betalning och andra rabatter löses in i kassan med ett och samma blipp. Blippits lösning möjliggörs genom Crunchfishs teknologi för närhetsbaserad interaktion och det innovativa clearingsystem för kuponger och betalmedel som samägaren ClearOn etablerat i fler än 20 000 kassor i cirka 6 000 butiker över hela Sverige.

I denna process integreras Freja eID och erbjuds som digital identifieringsmetod. Erbjudandet riktar sig inledningsvis till den svenska marknaden med avsikt att expandera internationellt i ett senare skede, vilket även stöds av att Freja eID är en internationellt skalbar e-legitimation.

Paul Cronholm, VD Crunchfish Proximity kommenterar:

”Vi ser fram emot att integrera och kunna erbjuda Freja eID som del av vår lösning. Eftersom Blippit har planer på internationell utrullning behövs en e-legitimation som kan auktorisera transaktioner både i Sverige och utomlands.”

Johan Henrikson, VD Verisec kommenterar:

”När mobilanvändare checkar ut i butik genom att blippa mot Blippits appterminal kan transaktionen godkännas med Freja eID som mobil e-legitimation. Detta är ett lysande exempel på hur identiteter utgör en kritisk del av digitala innovationer.”