Vet du vad digital transformation är för något – och vilka möjligheter den innebär för i princip alla företag?
Om du nu inte kan ge ett entydigt svar på den frågan så är du knappast ensam. Digital transformation är ett stort och lite luddigt område som de flesta inte kan beskriva i detalj. Begreppet omfattar en lång rad smarta lösningar som indirekt kan ge företag högre effektivitet, ökad produktivitet och en chans att utnyttja nya affärsmöjligheter – alltihop med en bättre lönsamhet som följd.
Digital transformation definieras mer exakt som användning av digitala verktyg för att förbättra en verksamhets resultat. En väl genomförd digital transformation fokuserar på användarna och utformar lösningar utifrån deras behov och förväntningar. Den mänskliga aspekten är mycket viktig för att projekt inom digital transformation ska bli riktigt framgångsrika. Projekten handlar till syvende och sist om att ge stöd åt företagens kärnverksamhet så att de anställda får mer tid att fokusera på det de gör bäst.
Inom branscher som transport, hotell och till och med dejtingsajter har digitaliseringen utnyttjats för att driva verksamheter på ett sätt som ger tydliga fördelar för kunden. Ett exempel är en spännande dansk app som motverkar matsvinn genom att sälja överbliven mat till låga priser, något som är särskilt praktiskt för bufférestauranger som annars tvingas slänga den mat som blir över. Visst är det ett underbart sätt att använda tekniken för att hjälpa både världen och slutanvändarna?
Företagen behöver inte nödvändigtvis tänka nytt för att kunna dra fördel av en digital transformation – långt ifrån.
Många gånger handlar projekten om att optimera den struktur som redan finns, där man använder IT och andra tekniska lösningar för att ge försäljningen en skjuts eller förbättra kundupplevelsen och göra den mer intuitiv. Projekten är ofta ganska enkla att genomföra samtidigt som de ger stora positiva effekter på verksamheten.
Ett av de bästa exemplen på digital transformation är ett projekt som nyligen genomfördes på ett stort företag med ett intressant problem. Här bestod problemet i att kundupplevelsen var rörig och uppdelad på flera olika plattformar som inte samordnats med varandra. Systemet hade byggts upp utifrån hur organisationen såg ut snarare än designats för att ge en bra kundupplevelse. Det ledde till en mycket högre risk för att användarna skulle ge upp eller förlora intresset längs vägen.
Lösningen blev en total transformation av företagets hela IT-arkitektur – från det första digitala tecknet på intresse till att kunden får sin första faktura. Projektet var stort och fokuserade på att skapa sammanhang mellan kundupplevelsens olika delar, samtidigt som varje del hölls på en förhållandevis enkel nivå. Några förbättringar gick ut på att få bättre överensstämmelse mellan innehållet på sociala medier och webbplatsen, öka transparensen i webbaserade meddelandefunktioner samt börja använda chattsupport och kundnöjdhetsanalyser – hela tiden med fokus på att skapa en faktisk relation mellan kund och företag. Resultatet var anmärkningsvärt – inte nog med att kostnaderna sjönk, intäkterna blev samtidigt betydligt högre.
Självklart går inte alla projekt inom digital transformation lika bra.
Ändå är det ganska vanligt att företagen tjänar ekonomiskt på att använda digitalisering för att binda samman kundupplevelsens olika delar.
Projekten kan handla om så enkla saker som att använda e-handel eller digitala kanaler för export till nya marknader. De kan också gälla hur befintliga data om relevant kundbeteende kan användas för att optimera försäljning, marknadsföring och PR på sätt som företagen inte har tänkt på tidigare.
Hur bekant du är med begreppet digital transformation spelar därför egentligen inte någon roll, så länge du inser att även riktigt enkla lösningar kan ge fördelar du inte visste fanns.
Av Carl-Henrik Hallström, regionchef Norden på Wipro