Därför syns inte Fujitsus innovation
Hem REPORTAGE Därför syns inte Fujitsus innovation

Därför syns inte Fujitsus innovation

Publicerat av: Redaktionen
Jörg Hartmann, Fujitsu

Jörg Hartmann, Fujitsu.

Fujitsu är en av få leverantörer som inte talar om att kanalen blir allt viktigare. De håller fast vid sin kanalstrategi som innebär att de själva tar hand om tjänster, medan kanalen säljer hårdvara. Och deras företagsfokus i Sverige ligger fast.

Fujitsus chef för produkter på klientsidan, Jörg Hartmann, är svårflirtad. Jag har bokat ett möte med honom under Canalys Channels Forum för att prata om Fujitsus syn på utvecklingen av enheter, devicer, eller vilket begrepp vi nu ska använda för bärbara, plattor och mobiltelefoner.

Svårt utveckla mer

Men han är måttligt intresserad av att svara på frågor om kring det, hur Fujitsu ser på innovation inom området.

Han riktar uppmärksamheten mot sin egen dator i ultrabookformat, och konstaterar att en laptop som är ett par centimeter tunn och väger ett drygt kg inte går att utveckla så mycket mer, åtminstone inte på något sätt som skulle göra att den förtjänade epitetet innovativ.

– Visst kan de bli lite tunnare, lite lättare, men vi kan inte göra tangentbordet mindre, våra händer måste ju få plats och det måste gå att skriva på det … konstaterar han lakoniskt.

Inga telefoner utanför Japan

Och smarta telefoner då? Fujitsu har förvisso smarta telefoner. Men uteslutande för den japanska marknaden och det är inte ett segment där man tänker bredda sitt avtryck geografiskt.

Jörg Hartmann säger att för Fujitsu handlar innovation runt enheter slash devices mer om tillbehören kring dem, som wearables, kroppsnära it. Fast de rider inte på den största vågen, som för närvarande består av armband och klockor. Istället fäster han blicken på glasögon med inbyggd bildskärm, ”head mounted displays”.

– Där arbetar vi bland annat med företag i fordonsindustrin, där en utmaning är att produkterna som behöver service blir allt mer komplexa och tekniker måste därför lägga mer och mer tid på utbildning. Med [glasögon som kan visa innehåll från en dator] behöver en tekniker inte själv ha all detaljkunskap, utan kan ledas steg för steg genom olika moment, säger Jörg Hartmann.

IoT-innovation

Innovation hos Fujitsu handlar också om sådant som faller i kategorin Internet of things förklarar han och berättar om hur de i Japan bland annat är inblandade i projekt som går ut på att optimera odlingar.

– Japan har begränsat med utrymme, eftersom det är en ö, och börjar få utmaningar i att kunna odla tillräckligt mycket mat. Därför pågår sådana här projekt där man med allehanda sensorer optimerar förutsättningarna för odling, för att kunna maximera skörden.

Ett annat exempel han pekar på är av motsvarande art, där man i Förenade Arabemiraten har problem med vattentillgången.

Men, understryker han, Fujitsus engagemang i mer konventionella produkter och projekt också är stort. Och han förklarar att innovation i de fallen snarare ligger i att hitta scenarier där enheter i nya formfaktorer, tillför något.

– Vi har ett tydligt företagsfokus i det vi gör. Exempelvis jobbar vi nu med ett proof of concept för[en flygplanstillverkare] kring 2-i-1-enheter för sina tekniker. När de sitter vid skrivbordet använder de dem som bärbara datorer, men när de arbetar med planet för att utföra olika åtgärder som ska dokumenteras, använder de plattan.

Bra mix mellan direkt och kanal

Nej, det är knappast rocket-science. Men så är det förstås ofta med verklig här-och-nu-nytta. Jörg Hartmann medger för övrigt att de inte ”är särskilt bra på att kommunicera” sådant som har med just innovation och utveckling att göra på den svenska marknaden.

– Det har nog att göra med att vi inte är så synliga sedan vi drog oss tillbaka från konsumentmarknaden för några år sedan, resonerar han och tillägger att deras nordiska fokus på företagsmarknaden består.

Det kommer inte heller ske någon förändring när det gäller balansen mellan de två benen tjänster och produkter.

– Vi har en väldigt bra balans mellan drift och outsourcing och hårdvara i Norden, det är inget vi ser att vi behöver förändra.

Även deras kanalstrategi ligger också fast. När det gäller tjänster är den obefintlig, där har de en direktmodell, berättar Jörg Hartmann. Och för hårdvara, som utöver klienter också inbegriper servrar och arbetsstationer, går cirka 85 procent genom kanalen.

Ligger det i er strategi att växa på hårdvarusidan?

– Man vill ju alltid bli större, men vi har inga uttalade mål om utökade marknadsandelar.

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00