Dassault Systèmes pratar vidare om 3D och upplevelser

Ericsson har börjat digitalisera produktdata. Ericssons CIO Johan Torstensson deltog med en presentation på det franska IT-företaget Dassault Systèmes konferens i Stockholm nyligen.

Konferensen hade samlat anställda på Dassault Systèmes och företagets kunder och partners – samt några av oss från pressen – på Münchenbryggeriet. Eventet började nio på morgonen och pågick till åtta på kvällen.

Product Lifecycle Managementimg_20161018_121804

Johan hade fått på sin lott att tala före lunch. Han inledde med att säga att han säkert ändå kunde få lite uppmärksamhet från åhörarna (trots att de säkert började bli lite hungriga) eftersom Ericsson varit i pressen så mycket på senaste tiden. Men, det var nog inte bara det som många läst om att Ericssons VD fått avgå och att man ska låta många anställda sluta som bidrog till ett stort intresse från konferensdeltagarna. Ericsson skrev nyligen ett mycket viktigt avtal med Dassault Systèmes som Johan berättade om.

Avtalet skrevs för ett halvår sedan och innebär att Ericsson ska använda ett avancerat verktyg från Dassault Systèmes – 3DEXPERIENCE-plattformen. De ska göra en ”business transformation journey” och till den ska Ericsson digitalisera flödet av produktdata (använda PLM eller Product Lifecycle Management). Det handlar både om IT och affärerna. Det nya systemet ska leda förändringsarbetet på företaget. (PLM kan man säga är ingenjörers motsvarighet till ERM men kan användas av alla på ett bolag.)

Kan läsa källkod

Johan försäkrade också att Ericsson har möjligt att läsa källkoden i programvaran och kommer att göra det om det behövs. Det nya PLM-systemet bygger på produkten Enovia v6 och ska tas i drift den 26 juni nästa år. Vi har satsat på att mjukvaran är tillräckligt snabb för oss, sa han. Vi behöver vara ett tillräckligt snabbt företag.

Dassault Systèmes har många stora kunder i de nordiska länderna sedan tidigare och ett tjugotal återförsäljare i området. En av de mer betydande återförsäljarna är Technia Transcat som hade med en display på konferensen. I en paus mellan presentationerna träffade vi Stefan Tärnblom framför montern. Han berättar att han är baserad  i Stockholm men till vardags jobbar med Technia Transcats internationella engagemang nere i Europa. Han är själv ingenjör och har jobbat på bolaget i 15 år.

-Tyskland är ju Europas största marknad. Företagen där är ganska traditionella men det kommer en digitaliseringsvåg där också, säger han.

Technia Transcat jobbar nära sin leverantör och utvecklar även själva kompletterande programvaror åt kunder. Stefan säger att på eventet möts alla – Technia Transcats kunder och de som Dassault säljer till själva. Det är ett bra forum.

Visade VR

Vi hittar också till en plats i lokalen där en anställd på Dassault Systèmes visade VR. Vår reporter fick prova. Användaren fick sätta på sig ett cyklop-liknande headset (helt i svart) och hålla en pekare i handen. Med utrustningen på huvudet ser man en VR-miljö som i det här fallet var interiören i ett exklusivt flygplan. Användaren upplever det som om man står inne i planet. Genom att peka med pekaren och klicka på den så kunde man byta inredningsdetaljer. Tanken är att en person som ska köpa ett privatplan enkelt ska kunna se olika designmöjligheter.

Stephen Chadwick från Dassault Systèmes, Managing Director North Europe, deltog med en presentation i inledningen av dagen och vi mötte honom för en kort intervju lite senare. Man får alltid höra lite nytt hos Dassault Systèmes och Stephen berättade bland annat att det numera finns material som kan laga sig självt. Det finns metall, gummi och en slags plast (polymer) som själv lagar egna hål. Han säger också att hans bolag, Dassault Systèmes, inte bara hjälper andra utan själva också vill vara vad de kallar ett 3D Experience Company år 2021. Dassault vill se en holistisk värld.

Vill täcka in värdekedjan

Vi frågar om relationen med Technia Transcat och Stephen säger att de har ett samarbete som har pågått i över 20 år. Technia Transcat har levererat som partner i Dassault Systèmes Value Solutions Channel och samarbetet leder till ökad vinst för Dassault. Det är en kanalmodell som innebär att Dassault Systèmes kan växa.

Dassault och Technia Transcat har jobbat med projekt inom CAD, PLM och 3DEXPERIENCE. Återförsäljare kan jobba med underleverantörerna till de största tillverkarna – företag som tillverkar delar. Men samtidigt håller modellen över hur samarbetet ser ut på att suddas ut, säger Stephen. Nu för tiden är det fler aktörer som levererar lösningar.  Det betyder att relationen mellan Dassault Systèmes och deras partners måste vara intensivare. Återförsäljare ser till att intresset för Dassault Systèmes ökar i de branscher där de är verksamma och förbättrar Dassaults möjlighet att förstå vilka frågor som är viktiga.

Traditionellt sålde Dassault Systèmes själva direkt till stora tillverkningsföretag men numera är hela värdekedjan viktig och det handlar om hur man kan säkra att Dassault Systèmes har täckt in hela. Om man tar en stor kund som Jaguar Land Rover i Storbritannien så handlar det om hur Dassault Systèmes ser till att skapa värde för konsumenten som har med alla underleverantörer. Underleverantörerna levererar inte bara delar till en bil – de ska skapa mervärde också som märks för den som till slut använder bilen.

Målet att växa i fler vertikaler

Sedan träffade vi också Mårten Gustavsson. När han började på Dassault i december 2013 var han ansvarig för företagets direkt-sälj-organisation i Norden. Han täckte alla industrier (branscher som Dassault Systèmes har lösningar för). Man delar in kunderna i 12 olika industrier och har traditionellt bäst täckning som IT-leverantör i bil-och flygplansindustrin. För att växa måste man in mer i de andra industrierna också. 2015 blev Mårten Sales Director för New Industries i området Euro North som inkluderar Storbritannien och Beneluxländerna. I år har han dessutom fått ett utökat ansvar för en planeringslösning för produktion (produkten Delmia).

Mårten berättar att han varit med och tagit fram avtalet med Ericsson. Det var ett team som jobbade fram avtalet och det var roligt att det gick så bra.

-Det är inte en IT-resa som Ericsson gör utan en förändring av hela bolaget. De digitaliserar och ser till att rätt person får rätt information vid rätt tillfälle. Man täcker hela den digitala värdekedjan från A till Ö och ska jobba med en ”single source of truth”. Det är det som vi hjälper Ericsson att göra, säger Mårten.

-Det ser bra ut och vi har god tillit till varann, säger han. Det finns ett utbyte mellan våra bolag.

Man pratar om Internet of Things men det är först när man kombinerar ihop alla delar som man får en lösning. För att det ska fungera krävs det mycket mer prestanda på nätverk. Ericsson tillhandahåller teknologin som behövs för att koppla ihop system med marknaden. Johan pratade ju om 5G här idag, tillägger Mårten. Därför är det här samarbetet verkligen en bra matchning mellan två olika bolag, avslutar han.

Post Comment