Datacenterhypen i Sverige handlar om tid

IT och marknadsföring smälter alltmer ihop. Men kan hårdvaruutmaningarna också ha inflytande på framtidens sälj och marknadsföring?

Tydligen mycket mer än många kanske förväntar sig. Det finns mer än en bra anledning till att Google, Apple och Amazon bygger datacenter i Norden, men den primära anledningen är… tid!

Vid Datacloud Nordic 2018 förklarade Vertiv, en av världens största leverantörer av datacenter och kundtjänstlösningar, varför och hur det påverkar vår vardag, inte minst i förhållande till sälj och marknadsföring. Den röda tråden är tid – för att vi är mer otåliga än någonsin.

Det finns fortfarande många som ser datacenter och Edge Computing som något som bara är av intresse för IT-avdelningar och IT-chefer. Det är ett typiskt men också felaktigt antagande. Marknadsföring och försäljning handlar idag otroligt mycket om kundupplevelse och en viktig punkt i detta sammanhang är tid. Vi är otåligare än aldrig tidigare, och även små förseningar kan kosta företag dyrt – i form av förlorad försäljning och därmed förlorade intäkter. Vi måste se till att datan når ut till användarna och kunderna mycket snabbare, säger Karsten Winther, VP Sales EMEA på VERTIV.

Lokala och regionala datacenter handlar om att möta tidsfaktorn, så att hårdvara och anslutningar inte blir en faktor som kostar kunderna. Det är logiskt – längre transporttid ger sämre service när kunderna vill ha leveransen direkt. Tänk er till exempel Netflix eller YouTube. Det skulle det vara extremt skadligt för kundupplevelsen om videoanslutningen plötsligt slutade fungera, hackades eller på annat sätt inte kunde hantera behovet av bandbredd som kunderna behöver.

Bara video är en starkt växande media, både marknadsföringsmässigt och streamingmässigt. Vertivs senaste analyser visar tillväxt inom IP trafik från 73% 2016 till 82% år 2021, samtidigt som vi alla laddar ner och laddar upp oändliga datamängder varje dag, vilket innebär att vi idag, till exempel har 10 gånger mer data än år 2016.  E-handel och marknadsföring påverkas också starkt av användarnas brist på tålamod.Och mer än tidigare finns det en sanning i det gamla uttalandet att ”tid är pengar”.

“Mycket små förseningar påverkar om genomför ett köp online eller inte. Amazon har till exempel uppskattat att en 10 millisekunds fördröjning i en betalningsprocess resulterar i en minskning av intäkterna på 1%. För Amazon motsvarar det 4 miljarder dollar om året, säger Karsten Winther, och avslutar med: “På samma sätt har Google funnit att 500 millisekunds fördröjning i en sidosvarstid resulterade i en 20% trafikminskning. Då kan man själv räkna på, vad det betyder för ens egna företag eller företagets kunder.”