Datalager som molntjänst allt hetare

[KVINNOR PÅ KANALEN] Under förra året inledde amerikanska Snowflake en större satsning på den svenska marknaden och nu har det tagit fart på allvar.

– Inom de närmaste åren kommer vi att vara de facto-standard för data warehouse och flera gånger större än vi är idag, säger Nordenchef till IT-kanalen.

När IT-kanalen träffar Snowflake Computings Nordenchef Nicolas Köllerstedt på en partnerkonferens i London befinner sig företaget i en tid av kraftig expansion.

Det amerikanska molnföretaget etablerades 2012 men huvudprodukten Snowflake Elastic Data Warehouse började inte rullas ut förrän sommaren 2015.

Bland de första kunderna var Nike och Adobe som följdes av en rad stora amerikanska banker, exempelvis Capital One.

– Det som man har pratat om under väldigt lång tid händer nu där hela marknaden insett att den viktigaste tillgången man har som företag är informationen, datat. Man kan inte växa med gamla plattformar som inte är byggda för cloud, säger Nicolas Köllerstedt.

Han säger att majoriteten av alla företag nu har börjat konsumera IT och bearbeta sin data i molnmiljö som är det enda stället där man kan växa tillräckligt fort och stort samt ha tillräcklig elasticitet.

– Snowflake är ju byggt för det så vi har ju inget gammal arv att ta hänsyn till. Det som händer just nu är extremt bra timing för oss så klart eftersom vi är helt förberedda för att kunna separera compute och storage där vi kan konsumera IT på ett nytt sätt. Det innebär att vi har ett supermomentum som ger oss ett stort intresse på marknaden, särskilt som vi kan dra ner kostnaderna enormt om man jämför med traditionella legacylösningar.

– Våra partners ser att Snowflakes plattform för integrationen med alla deras IT-system kan användas för att hjälpa sina kunder i den här digitala transformationen på ett väldigt enkelt sätt.

Kunderna kan konsumera Snowflake snabbt själva men de behöver hjälp att växa elastiskt genom att flytta de gamla plattformarna för att bättre kapitalisera på sin information, säger Nicolas Köllerstedt.

Bland de 200 partners som finns med på Snowflakes Annual Partner Summit märks det svenska företaget Sparks som är specialister på dataanalys och business ontelligence. Företagets medgrundare Björn Olofsson berättar att man sedan länge jobbat med datavisualisering och analys och är guldpartner med analysföretaget Tableau. På databassidan jobbar man sedan tidigare med stora traditionella leverantörer men under förra året lyfte Sparks Snowflake till sin huvudsakliga teknik på databassidan.

– Vi fick kontakt med Snowflake redan innan de hade etablerat sig i Sverige och blev sedan deras första partner i Sverige. Under det senaste året har vi gjort ett tiotal implementationer med Snowflake.

Under Snowflakes partnerkonferens presenterar Björn Olofsson ett kundcase kring spelföretaget Starbreeze där man fokuserat på utveckling av datadelnings-funktioner mellan Snowflake och Microsofts spelplattform Playfab.

– Med tanke på att startup-scenen är så stor i Stockholm så är det helt naturligt att alla fokuserar på cloud. Men vi ser även att alla traditionella företag tittar på cloud idag. Det finns regulatoriska anledningar till att banker och andra företag inte kan satsa på molnet men för alla andra är det molntjänster som gäller, säger Björn Olofsson.

Vilka utmaningar ser ni under de närmaste åren?

– Vi vill givetvis växa men Stockholm är en relativt sluten scen där det är ganska svårt att hitta folk så det är definitivt en utmaning eftersom vi vill rekrytera de bästa. Vi tror väldigt starkt på molnstrategier där den stora utmaningen är att migrera gamla system som varit med i 15 år, exempelvis Oracle.

Irene Hjorth, analytiker på det svenska spelföretaget Starbreeze ser stora fördelar med Snowflakes teknik för att dela data enligt den modell som man utvecklat ihop med Sparks.

– Bland de funktioner som är mest intressanta när det gäller samarbetet med Snowflake är just detta med möjligheten att effektivt kunna dela data mellan olika system, potentiellt även med slutanvändarna. Det innebär att det blir superlätt att få ihop de olika bitarna. Man ansluter bara till Playfabs databas så har man data live i Snowflake, säger Irene Hjorth.

Som exempel nämner hon möjligheten för spelare att snabbt kunna se data och statistik kring hur man har spelat och få olika typer av webbintegration kring detta.

– Även våra marknads- och publiseringspartners kan lätt komma åt data som de behöver genom att vi smidigt kan skapa olika datadelningsfunktioner.

Just nu bedriver Starbreeze ett intensivt arbete med att kunna samla alla datakällor i Snowflake för att kunna dela och automatisera allt inom organisationen.

– Ett problem idag är att man kanske har försäljningsdata på ett ställe medan man har spelbeteendedata och projektdata på andra ställen.

De nya teknologiska möjligheterna innebär att vägen mot att vara datadriven går mycket snabbare än den har gjort förut.

–Jag har aldrig sett en process som varit snabbare än det som jag sett under det senaste året på Starbreeze, säger Irene Hjorth.