Marginalförstärkare del 2: Dataserv ger skrot värde
Hem REPORTAGE Marginalförstärkare del 2: Dataserv ger skrot värde

Marginalförstärkare del 2: Dataserv ger skrot värde

Publicerat av: Redaktionen

Kanalen är bra på att klara sig själv. Den sköter tillverkning, logistik, lagerhållning, marknadsföring och försäljning. Men den tar självfallet också hjälp av andra aktörer. Ibland för att det är nödvändigt för att över huvud taget lyckas, ibland för att nå ännu bättre resultat. Vi kallar dem kanalsatelliter och många av dem hjälper till att skapa affärer, eller överhuvud taget möjliggöra affärer. Några är verkliga marginalförstärkare om de utnyttjas på rätt sätt.

Igår skrev vi om 3 Step IT. Idag handlar det om Dataserv.

Marginalförstärkare del 2: Dataserv ger skrot värde

Antonio Garozzo är nordisk försäljningschef hos Dataserv.

Vi fortsätter ut i Stockholm och träffar Antonio Garozzo på ett kafé. Han jobbar nämligen på ett företag som saknar kontor i Stockholm, utan har majoriteten av sin personal i Jönköping. Företaget heter Dataserv, är tysk-brittiskt och ägnar sig åt återtag av gammal, eller åtminstone avskriven it-utrustning. Alltså samma sak som 3 Step IT gör. Eller?

– Nej, det är inte deras core business, och vi ser inte dem när vi är ute, säger han.

Ger utrustning nytt liv

Och Dataserv ägnar sig inte heller åt finansiering eller asset management. Men delvis går verksamheterna i varandra. Dataserv kan köpa kundens gamla utrustning, vilket torde vara ett hyggligt argument från it-återförsäljaren till kunden. De tar tillvara den och ger den nytt liv, vilket förvisso inte rör återförsäljaren.

Bolaget omsätter strax över 40 miljoner Euro globalt och är därmed förhållandevis litet. Men man är ändå stora nog, eller framåt nog, att platsa i Gartners magiska kvadrat för bolag inom området.

Återtag är alltså den stora grejen för Dataserv. Och det inte någon liten sak. Antonio Garozzo hävdar att det slängs it-utrustning för en halv miljard kronor i Sverige.

– Ofta lagrar man gammal utrustning i ett ’bra-att-ha-rum’. Eller så ringer man någon som tar hand om skrotet, som man betraktar det som och utan att bry sig om var utrustningen hamnar. Och de tar naturligtvis betalt för tjänsten.

Destruktion på plats

Marginalförstärkaren här är att kunden i samband med en nyförsäljning dels kan bli av med den gamla utrustningen, dels får betalt för den.

Och säkerheten är väl tillgodosedd. Dataserv ser till att radera all information på ett säkert sätt, eller destruera utrustning. Till skillnad från större aktörer, påpekar Antonio Garozzon, kan de också utföra den typen av åtgärder på plats hos kunden.

– En del företag, som har mycket känslig information, vill att man ska utföra sådant som destruering eller avmagnetisering på plats hos dem, medan de tittar på. Eftersom vi är så flexibla kan vi tillgodose sådana krav, säger han.

Dataserv jobbar med system-integratörer och återförsäljare såväl som med leverantörer. Bland annat sköter man Dells återtagsdel. Dustin är en av återförsäljarna som gärna utnyttjar deras tjänster. Minna Snickars är kontoansvarig på bolaget. Hon berättar föga förvånande en liknande story som Fredrik Pürkner på Infront IT-partner när vi frågar varför de använder Dataserv.

– Vi jobbar hårt på att få kunderna att köpa pc som tjänst och där spelar leverantören en viktig roll. Det ger ju en helt annan totalkostnad för kunderna och det stärker vår position hos dem, säger Minna.

Varför använder ni Dataserv?
– Jag har fått flera förfrågningar från kunder kring återtag det senaste året och då har vi föreslagit Dataserv som ett av flera alternativ. Vi vill ju fortfarande vara oberoende av leverantörer och lämnar beslutet om vem de ska samarbeta med till kunden.

Kan man se dem som en slags marginalförstärkare?
– Det ger oss en stark position eftersom vi kan erbjuda helheten till kunden, säger hon och tillägger att Dustin ofta själva erbjuder finansieringsdelen.

Driver Apples inbytesprogram

Dataserv hjälper också återförsäljare och leverantörer med inbytesprogram. Bland annat jobbar man med Apple globalt och står för hela maskineriet bakom deras inbytesprogram för Appleutrustning. I Tyskland hjälper de Media Markt med motsvarande upplägg för deras sortiment.

Ännu har de inte motsvarande upplägg med någon svensk återförsäljare, men Antonio Garozzo ser att den allmänna trenden hos privatpersoner att köpa begagnad utrustning i högre grad talar för en sådan utveckling även i Sverige.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00