Som ytterligare ett steg i sitt arbete för att motverka kompetensbristen i IT-branschen lanserar IT-konsultföretaget Consid nu en YouTube-serie med några av våra främsta digitala influencers.
I serien möter Peter Hellgren, vd på Consid, de digitala entreprenörerna Per Holknekt, Isabella Löwengrip, Alexander Pärleros, Frida Boisen och Sofie Lindblom där relevanta frågeställningar kopplade till dagens digitala klimat diskuteras.
Att det råder, och kommer att råda, stor brist på kompetens inom IT-branschen är de allra flesta överens om. Studier pekar på att det redan idag saknas tiotusentals programmerare i landet. Det var med detta som grund som IT-bolaget Consid lanserade begreppet digital influencer med den tillhörande utmärkelsen Årets digitala influencer 2016, för att varje år under företagets gala Considgalan uppmärksamma de som driver digitaliseringsfrågan framåt på ett alldeles särskilt föredömligt sätt.
Nu utvecklas konceptet ytterligare när företaget skapar en YouTube-serie inom ramarna för begreppet digital influencer, vilken syftar till att sätta ljuset på ett urval av våra främsta digitala föredömen.
– På Consid arbetar vi ständigt med att ta nya initiativ med syfte att råda bot på den kompetensbrist som branschen brottas med. Vi vill öka intresset, inte minst bland våra unga, och lyfta de många digitala föredömen som rör sig inom olika insatser i vårt samhälle idag. Vår önskan med denna serie är att vi genom att lyfta några av våra främsta digitala influencers ska bidra till att fler får upp ögonen för digitalisering, vad den innebär idag och vad den kommer innebära i framtiden, menar Consids varumärkesansvarige, Beatrice Carpvik.
I serien möter Peter Hellgren, vd på Consid, flera av landets ledande digitala entreprenörer, där frågeställningar kopplade till dagens digitala klimat diskuteras.
Serien görs i samarbete med Årets VD, en utmärkelse som drivs av motivation.se och som mottogs av Hellgren 2016. I fem avsnitt får vi möta Per Holknekt, Isabella Löwengrip, Alexander Pärleros, Frida Boisen och Sofie Lindblom, där varje avsnitt genomsyras av respektive entreprenörs erfarenhet och expertis. Hellgren berättar vidare kring avsnittens olika karaktär:
– Det gemensamma temat för alla samtal är digitalisering, men då begreppet är så pass brett och idag genomsyrar allt vi gör, är varje avsnitt unikt och skräddarsytt efter respektive profils spetskunskaper. I samtalet med Per diskuteras till exempel hur viktigt det är att våga gå mot strömmen och verkningskraften i att våga visa känslor i sin kommunikation, medan digitalisering av pensionsmyndigheter och försäljning är något som avsnittet med Alexander kretsar kring. Isabella är en sällan skådad digital kommunikatör och duktig på e-handel, Sofie är expert på innovation och Frida är väldigt duktig på bland annat digitaliseringens påverkan på utbildningsväsendet – hjärtefrågor som fått sätta tonen för avsnitten. Vi har också bett samtliga av dessa digitala föredömen ge sina bilder av morgondagens digitala klimat med dess möjligheter och utmaningar, menar Hellgren.
Första avsnittet av filmserien släpps den 15 maj, då Hellgren möter 2017 års mottagare av utmärkelsen Årets digitala influencer, Per Holknekt, i ett spännande samtal kring entreprenörskap, LinkedIn och det digitala klimatet. Efterföljande avsnitt släpps kontinuerligt med två veckors mellanrum på consid.se och på Consids YouTube-kanal.