De vill förenkla för nya elfordonstillverkare genom ny typ av laddningssystem

Startupbolaget Faabcharge vill påskynda omställningen från fossildrivna fordon till eldrivna.

De vill förenkla för nya elfordonstillverkare genom ny typ av laddningssystem 1
Västsvenska Faabcharge vill lyfta ut laddsystemet ur elfordonet och erbjuda en extern laddare. Team Faabcharge fr.v. Konstantinos Effraimidis, Björn Isaksson och Avishek Mohanthy.

Istället för att effektivisera laddningen utifrån befintliga elfordon vill de förenkla för nya elfordontillverkare genom en ny typ av laddningssystem. Nu antas de till Innovatum Startup.

Just nu finns drygt 119 000 laddningsbara bilar i Sverige och antalet eldrivna motorcyklar ökar.

År 2030 beräknas antalet eldrivna fordon uppgå till 2,5 miljoner. Globalt är siffrorna betydligt högre.

Den ständiga utmaningen är att hitta lösningar som gör det möjligt för alla att ladda sina fordon. Faabcharge vill lösa problemet genom att förändra utformningen av framtidens laddningsbara fordon.

Vill lyfta ut laddningssystemet ur fordonet

– I dagens elfordon är laddningssystemet inbyggd, vilket innebär flera utmaningar för tillverkarna. Det är dyrt, komplext och innebär också en effektbegränsning. Vi vill lösa problemet genom att lyfta ur laddsystemet ur fordonet och erbjuda en extern laddare. Det innebär att tillverkarna kan fokusera mindre på laddningen och mer på själva fordonet. Laddningssystemet behöver inte längre vara ett problem vid utformningen av ett elektrifierat fordon, säger Björn Isaksson, vd och medgrundare av Faabcharge.

Produkten som de valt att kalla Pump99 möjliggör för nya fordonstillverkare att ha ett rent DC-uttag, vilket innebär att batteriet kan laddas snabbare. Pump99 kommer väga några få kilo och vara ungefär lika stor som ett mjölkpaket.

– Genom att ge tillverkarna bättre förutsättningar kan vi påskynda omställningen till fossilfritt, säger Björn.

Liknar det vid mobiltelefonens laddningsutveckling
Teamet bakom Faabcharge ser sin produkt som en viktig pusselbit i det stora laddnings- och elförsörjningspussel som ska läggas för att möta framtidens behov, och liknar det med mobiltelefonens laddningsutveckling.

– När telefonerna kom hade alla märken sin egen kabel, och laddningen skulle hålla i flera dagar. Nu har det standardiserats och vi är vana vid att kunna ladda när, och var vi vill. På resans gång har telefontillverkarna anpassat utformningen av telefoner och laddningssystem. Vi är övertygade om att elfordonen står inför en liknande resa, och då behövs en variation av lösningar. Faabcharge står för en del, fortsätter Björn.

Vill utveckla produkten tillsammans med fordonstillverkare
Bolaget som kommer från västsvenska Ljungskile, är precis i nystart, men hittills har flera kontakter tagits med potentiella samarbetspartners. Målet är utveckla produkten tillsammans med en ny elfordonstillverkare.

Bolaget antas nu till företagsinkubatorn Innovatum Startup i Trollhättan, där de kommer få affärsutvecklingsstöd.

– Innovatums kontaktnät och kunskap inom Automotive passar oss perfekt, och vi ser stora möjligheter till stöd för att komma framåt snabbare, avslutar Björn.