Dell EMC presenterar 2019 års Partnerprogram

Dell EMC presenterar 2019 års Partnerprogram, framtaget för att främja tillväxt och lönsamhet för sina partners.

Programmet togs fram då Dell och EMC slogs ihop, och sedan dess har Dell EMC levererat starka resultat med fokus att fortsätta investera i framtida tillväxt.

Skyddar partners investeringar med Partner of Record

Förra året lanserade Dell EMC sitt Partner Preferred Program, ett program utformat för att skydda partners och deras investeringar. Inför i år ser Dell EMC till att genom programmet även skydda äldre affärer för att fördjupa relationer samt ytterligare integrera partners i Dell EMC.

Lagring, dataskydd och HCI sätter partners i fokus

Lagring är en central del av Dell EMC:s arbete och därför har både program och incitament utvecklats. Det framgångsrika Test Drive Program för lagring och dataskydd inkluderar nu X2, Unity, Isilon, PowerMax samt DP4400 för att hjälpa partners att snabbare kunna driva igenom affärer och utveckla relationer med kund. Rabatterna och MDF-kategorierna har omstrukturerats med en tydlig koplling mellan lagring, dataskydd och HCI. Detta ger en riktning för hur kärnprodukterna ska hanteras samtidigt som det blir enklare för Dell EMC:s partners att tjäna finansiella incitament.

Underlättar nivåkraven och fortsatta framgångar

Kraven på omsättning har förenklats och det finns inte längre någon uppdelning för vilken partner som får sälja vad. Nu kan de dra nytta av att kunna använda hela portfolion och har till följd fått en stor ökning i intäkter. För att en partner ska gå från auktoriserad till guldnivå krävs det nu endast att en systemingenjör och en säljare genomgår utbildningen. De behöver heller inte genomgå lika många kurser som tidigare, vilket är en lösning som kommer att ge fler partners möjlighet att nå nya nivåer och få olika förmåner.

Effektiviserad utbildning och mer tid för försäljning

Från och med i år har Dell underlättat utbildningen för att partners ska kunna upprätthålla rätt standard rörande Product, Solution och Marketing. Partners behåller betyg de fått under kurser 2018 och kommer enbart behöva genomföra nya kurser under 2019. En annan nyhet är lanseringen av Data Analytics Solutions Competency, ett växande teknologisegment inom Dell EMC.

Främjar stabilitet och tydliga riktlinjer för rabatter och MDF

Dell har gjort det lättare för sina partners att göra affärer med företaget. Betalningsprocessen har stärkts för att göra det enklare att förstå betalningar medan Market Development Funds (MDF) samt rabattuträkningar har justerats till produktkategorier för att på ett simplare sätt kunna kategoriseras. MDF-verktyget har även förbättrats för att höja standarden för användare.

”Vi är nöjda att kunna förse våra partners med ett program i världsklass som levererar efter våra tre ledord, Simpelt, Tydligt och Lönsamt, och som tillåter företag att växa och ligga i branschens framkant. De senaste uppdateringarna har implementerats med anledning av den feedback vi fått av våra partners, för att försäkra dem om vårt stöd och att de ska vara förberedda att tackla teknikens utmaningar som erbjuder möjlighet för lönsamhet och tillväxt. Under 2019 kommer vi fortsätta arbeta utefter våra ledord samtidigt som vi väger in feedback för att säkerställa att Dell EMC Partner Program fortsätter vara branschledande i våra partners ögon” Säger Anwar Dahab, senior vice president, Channel EMEA, Dell EMC.