Dell EMC samlade kreatörer

Trend: Stora högupplösta skärmar höjer produktiviteten

Dell EMCs event på Fotografiska

Intel – detta älskade varumärke och vardagssymbol för datakraft – var med och sponsrade Dell EMCs kreativa event på Fotografiska i Stockholm nyligen. Det var ett after work med föreläsningar och presentationer av workstations, monitorer och interaktiva konferensrumsskärmar.

Inramningen kunde förstås inte bli bättre. Dels fick besökarna smakbitar av mat från Fotografiskas restaurang att prova. Restaurangen ligger i framkant och fokuserar på plantor och växter men med animaliska inslag. Alltid intressant! Och dels var det passande att ta upp sådant som bra, arbetsvänliga bildskärmar vägg i vägg med ett museum som hyllar och lyfter fram bilden som ett starkt medium med kraft och betydelse.

HR har inverkan på teknikval

En intressant grej som IT-Kanalen hörde på eventet var att HR-avdelningar på dagens arbetsplatser numera till och från är med och påverkar inköp och planering av vilken utrustning och vilka program som ett företag köper in. Detta för att kunna locka till sig intressanta, duktiga individer på en arbetsmarknad där många tävlar om att anställa de bästa. Alla vill ha bra verktyg på jobbet. Dessutom pratade vi med en besökare om att det kan vara svårt, trots behovet, att vara ett företag som utvecklar appar åt myndigheter. En upphandling med exempelvis Landstinget kan ta fyra år och på den tiden hinner ju oerhört mycket hända på det tekniska området. Kostnaden för utvecklingsarbetet bli oftast en helt annan innan upphandlingen är klar.

Utställning med häftiga nya skärmar för arbetsplatser

Mats Jentzen
Nordic Sales Director | Client Solutions

IT-Kanalen fick ett samtal med Mats Jentzen som är Nordic Sales Director Client Solutions i Solna, Dell EMC. Han har ansvarat för de arbetsstationer som visades. Syftet är att man ska få en inblick i hur folk från olika industrier använder produkterna.

En skärm som visades är något så speciellt som en 49 tums-skärm som ersätter två stycken 27 tums-skärmar med 1440p-upplösning (Dell UltraSharp 49 Curved Monitor: U4919DW). Det som är nytt är inte bara storleken utan att den är riktigt bra och samtidigt “riktad till produktivitet” och inte tillverkad för spelmarknaden.

En fördel är också att man slipper trassel med sladdar. Det räcker med en från datorn och sedan en från skärmen till musen. Användaren kan alltså ta bort dockningsstationen om man inte har särskilda krav eller behov som kräver en dockningsstation. Det är så mycket ström ut också att skärmen laddar datorn. Märket på datorn spelar ingen roll även om Dells egna förstås är ett bra val. Att det går att ta vilken som helst beror på att man ansluter skärmen via USB. USB har numera blivit den universella lösning många väntat på i åratal.

På skärmen kan man använda ett display-manager-program till att dela upp skärmytan i flera fönster eller zoner och använda en app i varje. Apparna kan ligga uppe så det går att jobba samtidigt i dem på den avlånga och lätt svängda skärmen. Man kan också tänka sig att man har ett jättestort Excel-ark som man vill få överblick över och som fyller hela skärmen. Andra användare med behov av en stor och exempelvis bred skärm för god överblick kan exempelvis vara arkitekter. En arkitekt som hette Martin fanns på plats och visade hur just han använde skärmen.

-Produktiviteten ökar med en sådan skärm, säger Mats. Det finns undersökningar som visar det. Arbetet blir både lättare och roligare och det leder till tydliga och stora tidsvinster. Många sätter in två skärmar idag för att uppnå samma vinster. Den här större är ett bättre alternativ.

Dessutom får det ju gärna vara lite tjusigt på arbetsytan på kontoret. Folk vill ha snygga datorer och skärmar. Det har hänt mycket på det området bara under de senaste tre åren. Det finns tunna datorer som ser bra ut och även tunna fina skärmar. En annan förbättring gäller ergonomin. En ny skärm är bättre för användarens ögon.

Möter olika behov

-Här på eventet försöker vi simulera olika personers behov på jobbet genom att visa olika arbetsstationer. Det finns inte en skärm eller lösning som passar till allt, säger Mats. Var och en ska ha den lösning som passar bäst till det man utför.

På en annan arbetsstation har vi folk från National Geographic på plats, säger Mats,  som visar hur just de jobbar och med vilken utrustning. De gör ofta 360 graders bilder och använder interaktiva skärmar som är stora och högupplösta. De kanske sitter och bildbehandlar tio timmar per dag. De jobbar också med rörlig bild, film, och nu finns det tillräckligt kraftfulla arbetsstationer och skärmar att ta med sig ut på fältet så att man slipper vänta tills man kommer hem, kanske från reportage utomlands, innan man kan se filmen.

Alla skärmar som visades på eventet var touch enabled. Man fick se också konferensskärmar på 55, 75 och 86 tum. Bra sådana ökar också produktiviteten, ger tidsvinster.

Visuella effekter på film

Angelo Rivano, CTO på ILP VFX

Angelo Rivano är CTO på en studio i Stockholm för visuella effekter som heter ILP VFX (där ILP står för Important Looking Pirates och VFX för visuella effekter). Han höll ett av kvällens föredrag. ILP startades av några svenska specialister på området som jobbat i London och Los Angeles men gärna ville bo och verka hemma i Sverige. Man jobbar inte främst för pengarna, sa Angelo, utan för att man gillar att skapa något med kvalitet och utföra det med en god portion professionalism.

Angelo kom till ILP 2016. Företaget har gjort effekter till flera internationella storfilmer men på senare år mest åt TV-serier. 2018 jobbade man med Westworld för HBO, Jurassic World, Lost in Space för Netflix och en TV-show som hette KRYPTON. KRYPTON har världsunika nya effekter, sa Angelo.

Angelo ser på sin roll som CTO som en stödjande funktion.

Eftersom program och utrustning är kostbart tar man ut en hög kostnad av sina kunder och man hinner heller inte jobba med alla som frågar. Allt är premium på ILP. Behovet av datalagring ökar också exempelvis snabbt år för år och medför nya kostnader. Man använder inte molnet och har ingen anställd som ägnar sig specifikt åt datalagring. Hittills har det ändå fungerat bra. Just nu jobbar ILP på en produktion med Disney med bl.a. skådespelaren Will Smith.

ÅF använder spelmotor

Ett annat föredrag hölls av Henrik Wallgren som är VR-designer på ÅF. Han jobbar med visualiseringar (fast ÅF förstås gör så mycket annat också). Ett stort aktuellt projekt är Ostlänken där ÅF visualiserat vägbygget åt Trafikverket.

Till det har man använt spelmotorteknik (Unreal och Unreal Engine 4). En viktig sak i det sammanhanget är att användarna har upptäckt att de faktiskt kan lita på modellerna. Det har faktiskt blivit så att modellen över Ostlänken används nästan dagligen av Trafikverket när man diskuterar projektet.

Ser hela fabriken i visualiserat skick

En annan av ÅFs kunder är SKF. ÅF har hjälpt till så att det går att använda VR till att se hur det ser ut i en ny fabrik tillhörande SKF. Det projektet har också visat sig ha överraskande stort värde för kunden.

Tillbaka till Mats som summerade tillställningen så här: “Creative Event på Fotografiska var första gången vi provade ett för oss nytt och mycket spännande format. Responsen från våra kunder och partners överträffade alla våra förväntningar och vi funderar nu på hur vi tar det vidare och vad vi skall göra för att ta det till nästa nivå – helt klart är att det gav mersmak för oss alla”