DSF1608
Hem EVENTEVENT BEVAKNING Dells partneruppmaning: ”Hjälp oss behålla kundkontakten”

Dells partneruppmaning: ”Hjälp oss behålla kundkontakten”

Publicerat av: Redaktionen

_DSF1616Den 19 november samlades ett 30-tal Dell-partner för en dags pepp och nyheter från leverantören i Stockholm. Såväl kanalchefer som Sverige-chefen var på plats. Och IT-Kanalen.

Det blir aldrig tråkigt när Dell samlar partner eller kunder för en träff. Leverantören har hela tiden något nytt att berätta. Ökad omsättning, ökad andel försäljning genom kanalen eller ökade satsningar på densamma. Eller nytt förvärv.

Så även den 19 november när Dell Sverige samlade ett 30-tal partner för att ge dem en update kring vad som är på gång nu och under nästa år. Stefan Alariksson inledde och konstaterade att det varit en händelserik resa under hans två och ett halvt år som vd för Dell Sverige.

– Bara i år har vår organisation vuxit med 15 procent. Vår andel försäljning genom kanalen har passerat 60-procentsstrecket i Sverige och Dell har blivit nummer två på servrar globalt, sa han till IT-Kanalen i pausen.

Andelen försäljning genom kanalen är förstås högintressant, eftersom Dell fortfarande brottas med sin historia som direktförsäljande leverantör, även om ingen nu torde tveka kring deras ambition, vilja och förmåga att vrida mot den indirekta modellen.

– På datahallssidan ligger andelen av försäljningen som går genom kanalen på 70 procent i EMEA, medan andelen totalt är 40 procent. Och det visar att vi verkligen behöver er hjälp, ert stöd, för att komma in och växa på enterprise-marknaden, sa nordiske kanalchefen Anders Kalmerström i sitt inledande anförande.

Det övergripande budskapet från honom till närvarande partner innehöll annars två delar: satsa på lösningar och utbilda er mer.

– Vi gör förändringar i vårt partnerprogram som innebär att ju fler områden en partner täcker in desto större rebates ger vi. Om det dessutom är på nya kunder är det katching!

Att Dell blir allt mer beroende av partner för att nå ut till kunder märks också på event som dessa, kommenterade Anders. Under deras årliga Solutions Tour som hölls i Sverige under september var det fler partners än tidigare, men färre kunder. Hans vädjan till dig som partner var rak och enkel: hjälp oss att hålla kontakten med våra kunder!

– Vi kommer att fortsätta stötta er med events som Dell Solutions Tour. Och då vill vi att ni tar chansen och också bjuder med era kunder!

Oskar Sandström, Dustin.

Oskar Sandström, Dustin.

Dustin: ”Man behöver aldrig vänta på svar”

Under kaffepausen träffar vi flera partner som gillar vad vd Stefan Alariksson och nordiske kanalchefen Anders Kalmerström pratade om. Oskar Sandström, säljare på Dustin – som Dell för övrigt nyligen utsåg till årets svenska partner – uppskattade Stefans öppningstal där han berörde EMC-förvärvet och pratade om hur de ser att marknaden kommer att utvecklas.

– Dell är ju en stor, viktig partner för oss och med förvärvet blir de ännu starkare. Så det är bra för oss, säger han.

Han ger också Dell högt betyg för hur de är som leverantörspartner.

– De är snabba och ger bra återkopplingar. Man behöver aldrig vänta på svar.

Johan Thorslund, B2B IT-partner.

Johan Thorslund, B2B IT-partner.

B2B IT-partner: ”Det är alltid bra att sätta höga mål”

Johan Thorslund på B2B IT-partner uppskattar hur Dell jobbar för att stärka kanalsamarbetet och lyfter även han Stefans anförande, där ha

n pratade om vad privatiseringen av bolaget har inneburit i form av långsiktighet och hur de har satt höga mål för bolaget.

– De ska ju bli nummer ett inom alla områden de ger sig in i, server, lagring, klienter …

Tror du att de klarar det?
– Jag vet inte, men det är alltid bra att sätta höga mål.

Erik Leü, IT-mästaren.

Erik Leü, IT-mästaren.

IT-mästarna: ”Allting är ju beroende av lagring”

Erik Leü från MSP:n IT-mästaren ser att Dell blir allt mer intressant ur ett tjänsteperspektiv.

– Kunder väljer ju ofta utifrån var de kan få bäst pris och prestanda. Och då ligger Dell som leverantör bra till för oss.

Var det något särskilt du fastnade för i chefernas tal?

– Det var nog just uppmaningen till partner att satsa ännu mer på tjänster. Vi är ju redan inne på det området, men ser möjligheter att växa inom området.

I övrigt höll han med de övriga partner IT-Kanalen pratade om angående den förestående EMC-affären. ”Allting är ju beroende av lagring” så affären är definitivt bra för Dell – ”och för oss som partner”.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00