[KRÖNIKA] I en tid där näst intill alla organisationer är beroende av data, har vikten av att säkra den äntligen blivit en prioritet för de flesta organisationer, vilket det finns goda skäl för.
Det belyses inte minst i denna rapport, som visar att driftstopp i applikationer kostar det genomsnittliga företaget 20 miljoner dollar per år. Huvudorsaken till detta handlar dock om vikten av att skapa tillit. Utan tillit, så kommer återförsäljare inte att kunna förmå konsumenterna att dela med sig av sina kreditkortsuppgifter online och banker kommer inte att kunna få sina kunder att använda dess nya digitala tjänster, osv. Många företag satsar hårt på att ständigt säkra sin infrastruktur och data. 44% av företagsledarna ser datahantering som en kritisk del i deras framgångar under de kommande två åren. Säker datahantering blir allt viktigare i en värld där IT-brottslingar blir mer och mer sofistikerade i deras strävan att uppnå det de vill komma åt. I en färsk studie från Verizon framhävs de senaste ransomware-trenderna och e-postrelaterade bedrägerierna, samt att fokuset på höga chefer har ökat dramatiskt sedan förra året. Det är idag tolv gånger vanligare att IT-brottslingarna riktar sitt fokus mot CXOs, jämfört med de senaste åren.
Samtidigt har molntjänster blivit allt mer populära, inte minst tack vare att användarvänligheten i molntjänster är så attraktiv. Många organisationer använder redan molnbaserade tjänster i stor omfattning. Bland molntjänsterna är Microsoft Office 365 en av de mest populära och uppskattade på svenska arbetsplatser. Men många organisationer förbiser ofta säkerhetsaspekten för sina data och läser inte den finstilta i Service Level Agreements (SLA)-texten. Molntjänsteleverantören är inte ansvarig för dina data. Microsoft hanterar åtkomsten och säkerheten för dina data till en början, men bara under de första 30 till 60 dagarna. Företag som behöver ha data tillgängliga och skyddade efter denna tidsram måste hitta en annan metod och inte bara anta att deras data skyddas, om det värsta skulle ske.
Om vi tittar specifikt på Office 365, så ser vi att det fanns 155 miljoner aktiva användare som rapporterades av Microsoft före utgången av Q1 2019 (enligt siffor från oktober 2018) och antalet ökar i genomsnitt med 3 miljoner per månad.
Det är därför viktigt att svenska företag och organisationer inför de system och processer som krävs för att skydda de data de hanterar via molnbaserade tjänster. Målet för varje företag är att få sina datahanterings- och skyddsprocesser under kontroll genom att införa molnbaserade metoder med bibehållen tillgänglighet, dygnet runt.
Det är tydligt att det återstår en hel del pedagogiskt arbete bland företag, där det ofta råder en falsk känsla av förtroende i antagandet att deras data är skyddad, att de kan lita på sina befintliga säkerhetskopieringslösningar utan att testa dem och att de inte kommer att utsättas för en cyberattack. Samtidigt finns hopp om framtiden, inte minst eftersom mönstret känns igen inom andra delar av säkerhetsarbetet. Det tog nämligen många år för organisationer att inse att deras infrastruktur och processer krävde full uppmärksamhet ur en säkerhetssynpunkt, men nu har den bilden förändrats ordentligt i rätt riktning. Låt oss dock hoppas att det inte tar lika lång tid för de flesta organisationer att inse att samma tankesätt även gäller för deras data.
Av: Victor Engelbrecht Dohlmann, nordisk försäljningsdirektör, Veeam Software