Det måste spelutvecklare veta om datasäkerhet

Mer än 50 procent av gamers uppger att de någon gång blivit hackade, visar den nya undersökningen Esports: Hacked som genomförts av Akamai i samarbete med DreamHack.

Det måste spelutvecklare veta om datasäkerhet 1
För spelbolag är säkerhet en framgångsparameter. (Foto: Arian Darvishi via Unsplash)

Alla nya spel som ges ut bör därför bygga på en säker och stabil infrastruktur redan från start, i stället för att skjuta på problemet och försöka lösa det med ett lapptäcke av framtida uppdateringar.

Många nystartade spelstudior sätter spelutvecklingen i första rummet, utan en tanke på hur produkten – och säkerheten – ska kunna skalas upp. Vad händer om studion helt plötsligt sitter på en global storsäljare? Hur kan man som studio lägga en stabil grund som skyddar såväl spelare som utvecklare från cyberkriminella?

Och framför allt – vad säger gamers själva?

I den första studien någonsin i sitt slag har Akamai och Dreamhack frågat tusentals gamers om deras syn på datasäkerhet. I rapporten Esports: Hacked framkommer bland annat att så många som 52% någon gång blivit hackade och att hela 76% utkräver ansvarstagande från spelföretagen.

Och vill du veta mera, kan du få handfasta tips på hur spelstudior kan börja bygga säkrare produkter i ett I ett kommande webbinarium från VentureBeat och Akamai med några av branschens ledande experter.

Trovärdighet – er viktigaste tillgång

”Planera för framgång och designa för skalbarhet. Vad man som nystartad spelstudio måste förstå är att de kriminella är väldigt välorganiserade”, säger Jonathan Singer, Senior Manager för Global Games Industry på Akamai.

”De arbetar som ett företag, med både produktutveckling och quality assurance. De beställer nya plattformsfunktioner, de har marknads- och PR-avdelningar och de sprider desinformation via Reddit.”

Och vad händer om man inte tar det här hotet på allvar? Om ert spel blir hackat riskerar ni att spelarnas konton, med kreditkortsinformation, personliga uppgifter och alla speltillgångar, går förlorade. Den spelarbas och den tillit som ni jobbat hårt för att bygga upp kan snabbt raseras.

”’Dataintrång drabbar 14 miljoner spelarkonton’ är inte en artikel ni vill ska dyka upp i topp när någon gör en internetsökning efter er studio”, säger Jonathan Singer. ”Därför måste ni tänka på säkerheten redan från start.”