Sharp: “Det ska vara mer lönsamt att jobba med oss”
Hem NYHETERDIGITAL SIGNAGE Sharp: ”Det ska vara mer lönsamt att jobba med oss”

Sharp: ”Det ska vara mer lönsamt att jobba med oss”

Publicerat av: Redaktionen

Sharp gör en storsatsning i Sverige inom segmentet skärmar och projektorer. Nu söker man nya partner som är beredda att hugga i och hjälpa leverantören till en säker tredjeplats på marknaden.

Sharp: "Det ska vara mer lönsamt att jobba med oss"

Petter Andersson, försäljningschef på Sharp.

Petter Andersson har en tuff uppgift. Han är försäljningschef hos Sharp inom segmentet Visual Solutions sedan drygt ett halvår. Under hösten inleds arbetet med att lyfta leverantören i Sverige. I dagarna lanseras det nya partnerprogrammet som är ett av verktygen. I samband med det letar man nya partner – eller gamla partner som är beredda att engagera sig mer i Sharp.

Idag säljer man via distributören Captech och Projektor System. Det kommer man att fortsätta med men det har inneburit att partnerskaran är minst sagt brokig. Och när det gäller Visual Solution är alltså en skärpning på partnersidan att vänta.

För många partner drar ned lönsamheten

– Vi vill inte jobba med för många partner utan tror att 15 är ett bra antal. Det är viktigt för att kunna säkerställa lönsamheten i partnerledet, säger Petter och tillägger att den leverantör som faller för frestelsen att knyta till sig för många partner också lägger grunden till en konkurrens som pressar ner marginalerna – och lönsamheten – i botten.
– En förutsättning för att vi ska lyckas med vår satsning är att våra partner har en god lönsamhet med våra lösningar. Det ska vara mer lönsamt att jobba med oss än med våra konkurrenter, säger Petter.

Partnerprogrammet i sig är tämligen likt övriga i branschen. Det handlar om att ge partner tillgång till utbildningar, demoprodukter och rabatterade priser vid större affärer.

Vad krävs av en partner?
– Att man investerar tid och engagemang i att lära sig våra produkter. Vi själva har ju inte resurser att gå ut till kund och sälja in Sharp, det är det våra partner måste göra. Och då krävs det ett större engagemang än att köpa någon demoprodukt och en Sharp-flagga till receptionen, säger Petter.

En utmaningen som Sharp behöver hjälp med är att förklara för kunderna att en tv för konsumentbruk sällan räcker för professionell användning.

– Kunderna  förstår inte alltid skillnaden mellan en tv och en skärm som kanske kostar tre gånger så mycket, men som har en avsevärt högre bildkvalitet och på andra sätt är anpassad till en annan användning.

Målet är att på tre års sikt bli den tydliga nummer tre på marknaden inom stora skärmar, efter Samsung och NEC.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00