En minut med … retailgurun Magnus Penker
Hem REPORTAGE Digital Inn-doktorn har vuxit upp – ska hjälpa företag växa med innovation

Digital Inn-doktorn har vuxit upp – ska hjälpa företag växa med innovation

Publicerat av: Redaktionen
Magnus Penker, Digital Inn

Magnus Penker.

Svårt att hänga med i digitaliseringen? Det vill Digital Inns förre vd Magnus Penker med kollegor hjälpa dig med, i nya bolaget Innovation 360 Group. ”Äntligen har jag kommit på vad jag vill göra när jag blir stor”, säger han.

För kanalen är Magnus Penker nog mest känd som mannen som vände Apple-återförsäljaren Digital Inn, och det ”var jättekul” säger han. Men nu är han färdig med att vända bolag, som han uttrycker det. Eller rättare, nu ska han hjälpa flera bolag parallellt med tillväxt – som konsult i det nya bolaget Innovation 360 Group.

Tung kvartett

Han har startat det tillsammans med tre veteraner i sammanhanget, samtliga med vd-erfarenheter. De är Martin Hultqvist, Sten Jacobson och Agnes Sävenstedt. Enligt pressmeddelandet har de ”tillsammans mångårig erfarenhet och expertkunskap inom innovation, strategi, design, affärsutveckling, digitalisering samt automatisering på internationella positioner som företagsledare, styrelseledamöter, konsulter och rådgivare till närlingsliv och regioner.”

Agnes Sävenstedt har bland annat varit innovationschef på Schibsted. Martin Hultqvist ledde vändningen av A-Com som vd och Sten Jacobson har en gedigen bakgrund från tekniksidan.

Målgruppen är medelstora, nordiska bolag och metoden bolaget använder för att skapa tillväxt genom ”ökad innovationsförmåga” bygger förvisso på kvartettens djupa och långa erfarenheter inom näringslivet. Men lika viktig är en modell som utvecklats tillsammans med den akademiska världen.

– Jag har byggt upp en innovationsdatabas sedan 2008, med 57 egenskaper som påverkar hur framgångsrikt ett bolag kan utvecklas. Den använder vi som en utgångspunkt när vi hjälper bolag att växa, säger Magnus.

Nässjö-bolag först ut

Han säger hjälper i presens, eftersom de redan har ett antal bolag som kunder. Bland annat Nässjö Näringsliv och genom dem ett antal bolag.

– Vi riktar som sagt in oss på medelstora bolag. Mindre organisationer kan vi hjälpa i kluster, som vi gör i Nässjö.

De tre segmenten som är aktuella är detaljister med snabbrörliga konsumentprodukter, ict-bolag och tillverkande industri.

– Vi står inför ett skifte större än järnvägen, vågar jag påstå, som drivs av främst tre drivkrafter, globaliseringen, digitaliseringen och den snabba teknikutvecklingen. Den låga räntan spelar också in eftersom vi kan göra stora investeringar och även ta hem jobb, exempelvis genom att bygga digitala och automatiserade lösningar., säger han.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00