Digital plattform förlänger Lunchmötet och lanseras internationellt

Digital plattform förlänger Lunchmötet och lanseras internationellt

Publicerat av: Redaktionen

LunchIn är en namnet på en ny mötes- och nätverksplattform som genom löpande lunchmöten ger inspiration och länkar samman tiotusentals personer för att hitta samarbeten, affärer eller en ny karriär.

Daniel Hagenfeldt, ägare och VD för Spintr

Sedan starten 2017 har det anordnats 1500 luncher i 60 städer i 11 länder med uppskattningsvis 20 000 deltagare. Nu förstärks den fysiska IRL-plattformen med en digital där intranät- och samarbetsplattformen Spintr gör det möjligt att förlänga och förädla mötena och underlätta kontakterna mellan deltagare. Samtidigt tar LunchIn steget ut i världen och lanseras i totalt 33 länder.

Kristian Andersson som är initiativtagare och grundare till LunchIn kom till Spintr med utmaningen att tusentals människor skulle kunna ta del av ett koncept och information utan medlemskap men ändå känna en gemenskap med varandra. Och det oavsett om de befinner sig i Örebro, Lissabon eller Dubai. Detta ställer särskilda krav på kommunikationsplattformen då det är en okänd gruppstorlek som skall hanteras över lång tid. Utöver detta vill man även kunna kommunicera med varandra löpande då grunden i LunchIns koncept är baserad på ett ömsesidigt utbyte av kunskap, kontakter och affärsmöjligheter.

– Vi fick upp ögonen för LunchIn då en av våra medarbetare blev inbjudna till en av deras lunchträffar i Örebro. Morgan som arbetar med vår försäljning fick en bra kontakt med Kristian och de började diskutera Spintr som plattform för LunchIn. Vi såg en potentiell win-win med möjlighet för oss att exponera plattformen mot tusentals personer, samtidigt som Kristian som driver LunchIn var intresserad att få till en egen plattform med möjlighet att bygga substans i sin verksamhet, det säger Daniel Hagenfeldt, ägare och VD för Spintr.

Efter ett par möten av planering , ett kortare förstudiearbete och ett mindre projekt tillsammans lanserades plattformen för några veckor sedan. Avtalet skrevs runt årsskiftet så det var relativt snabbt marscherat, vilket är något som kännetecknar Spintr, som till vardags bygger plattformsoberoende intranät.

– I början av april lanserade vi vårt nya intranät på LunchIn som producerats och byggts av Spintr, som har gedigen och väl beprövad erfarenhet av att bygga digitala arbetsplatser åt företag och organisationer i såväl Sverige som runt om i världen. Spintr är nu navet i LunchIns kommunikation där hela nätverket finns tillgängligt för dess deltagare och där vi hanterar hela evenemangsflödet samt interaktionen med externa sociala medier som exempelvis LinkedIn. För att sammanlänka identiteterna mellan LinkedIn och LunchIn har vi valt att använda LinkedIns inloggningsmekanism ”Sign in with LinkedIn”, säger Kristian Andersson grundare av LunchIn och tillägger: Nu har vi även gått internationellt med LunchIn där vårt koncept rullas ut i snabb takt och förvånansvärt friktionsfritt vilket till stor del kan tillskrivas Spintrs skalbara och innovativa lösningar.

Efter lanseringen av app och intranät ser Lunchin en snabbare tillväxt än vad som var beräknat, till viss del på grund av en stark och enkel app-lösning, som är en del av framtiden för nätverksbyggande. Det behöver vara enkelt när det skall fungera i så vittskilda miljöer och förutsättningar som LunchIn opererar. Vissa deltagare kommer enstaka gånger, andra befinner sig på resande fot medan en del är ständiga deltagare.
Sökfunktioner, språk och UX ställer därmed programmerare och appbyggare inför stora utmaningar.

Spintr valde att fokusera på LunchIns kärna – Lunchmötet. Att det skulle vara enkelt för alla ambassadörer inom LunchIn att skapa evenemang varje vecka, uppdatera informationen i dessa och att de som deltar i ett evenemang skulle känna delaktighet i evenemanget. Den känslan som ett LunchIn-möte skapar skall bibehållas även på nätet och i den App som producerades till Intranätet. För Spintr ställde

samarbetet/partnerskapet stora krav på datahantering, hastighetsoptimering och kopplingar till LinkedIn (basen för LunchIn). De valde därför att nyttja basen i sin produkt men att bygga till starka mötes- och evenemangsmöjligheter, vilka är unika och anpassade för just Lunchins behov.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00