Digital transformation handlar om tilltro

Digital transformation handlar om tilltro

Publicerat av: Redaktionen

[KRÖNIKA] Då vi blir allt mer beroende av teknik för att kunna arbeta, kommunicera och underhållas måste vi sätta vår tillit till den mer än någonsin tidigare.

Digital transformation handlar om tilltro

Edwin Weijdema, Global Technologist, Product Strategy, Veeam

När jag väljer att arbeta hemifrån istället för att resa till kontoret litar jag på att min bärbara dator är fullt fungerande, att min internetanslutning är stabil och att de molnbaserade applikationerna jag behöver för mitt arbete är tillgängliga.

Rent omedvetet är det naturligt att oroa sig mer för att dina enheter går sönder och att anslutningar slutar att fungera när du arbetar hemifrån än när du är på kontoret, eftersom ett IT-team oftast finns på plats i samma kontorsbyggnad.

Detta beror på att vår tilltro till teknik ofta kräver att vi förlitar oss på det okända. I slutändan är det här vad tillit handlar om. Är jag tillräckligt säker på någon eller något att jag kan övervinna osäkerheten kring resultatet? Om du inte litar på något tar du inte heller några risker eller tar ett steg mot det okända, vilket innebär att du aldrig kommer att förändras. Så, medan organisationer fortsätter på sina digitala transformations-resor (DX), hur kan de säkerställa att bristen på tilltro till tekniken inte hindrar dem från att ta de nödvändiga risker som följer med alla försök att skapa förändring?

På vissa sätt liknar processen att lita på en teknik att lita på en annan människa. Vi har ett antal mekanismer att använda oss av. Den första är vår magkänsla. Du vet ofta om du tycker att någon är att lita på inom 30 sekunder efter att du träffat dem. Detta gäller också teknik. Allt från varumärkeslogotypen till vårt första interaktion med användargränssnittet bidrar till vår uppfattning om huruvida en enhet, webbplats eller kommunikation är pålitlig eller inte. Olika studier tyder på att vi är mer benägna att ta emot telefonsamtal från nummer vi känner igen Vi blir misstänksamma när det gäller att dela personlig information om oss själva när vi registrerar oss för olika onlinetjänster, men tvekar inte att ge samma uppgifter till en banktjänsteman eller lånehandläggare.

Även om våra instinkter är starka, kan de ibland svika oss. I den verkliga världen kan det här jämföras med att tro på en historia som en av våra vänner berättar när det i själva verket är ett skämt eller när vi av misstag kör mot kontoret på en söndag eftersom våra hjärnor går på autopilot. På det digitala området kan konsekvenserna av att vi litar på våra instinkter eller inte tänker ordentligt vara detsamma som att klicka på nätfiskelänkar, äventyra personlig säkerhetsinformation och att acceptera falska nyheter som sanning.

Men tilltro handlar inte bara om vår magkänsla. Tilltro förtjänas över tid genom våra egna och andra människors  upplevelser. När du läser om upplevelser som delats av andra människor, som du aldrig har träffat, kan du minska din osäkerhet och ditt risktagande. På så sätt kan du ta ett säkrare steg mot det okända. Detta kan kallas distribuerad tilltro. Det är mer sannolikt att vi litar mer på en professionell dekoratör för ett nytt jobb i vårt hem om denne har fått bra rekommendationer och har synliga referenser, där kanske till och med exempel på deras tidigare arbeten visas. Detta är ett exempel på distribuerad tilltro, och samma koncept gäller även för teknik. Till Exempelvis är inte majoriteten av alla människor ‘early adopters’, dvs. de människor som snabbast tar till sig de allra senaste produkterna eller ny teknik innan de blir vanligt förekommande. Teknik hjälper oss att minska osäkerheten genom att ge tillgång till en enorm mängd information. Den här informationen är vad du kan kalla en ‘tillit-möjliggörare’.

Majoriteten av teknikanvändare och IT-team föredrar att vänta och se. Oavsett om det rör sig om att köpa en ny smartphone eller migrera data till det publika molnet, söker många av oss ett godkännande från människor som redan har testat det – inklusive våra vänner, andra företag, oberoende konsulter och totala främlingar från andra sidan jorden. Det finns en anledning till att IT-industrin säger att “ingen får sparken för att man använder sig av vissa varumärken”. Dessa varumärken har byggt upp en synlig meritlista genom att vara pålitliga, konsekventa och leverera en fantastisk kundupplevelse. Människor litar på att deras produkter och tjänster kommer att göra vad de säger att de ska göra, och aserat på år av framgångar uppfattas risken för investeringen vara lägre än att arbeta med ett varumärke de är mindre bekanta med.

En av de största tillit-frågorna som organisationer upplever när det gäller ny teknik är huruvida den är säker eller inte. Kommer deras data att vara säkra och skyddade? De vill också veta vad som händer när saker går fel. Vad händer om tekniken misslyckas? Hur får vi tillbaka våra onlinetjänster och hur återställer vi snabbt vår data? Med DX på varje styrelses dagordningen måste CIO:er och IT-team känna sig trygga att de teknikleverantörer de förlitar sig på är lämpliga för ändamålet. Enligt Veeam Data Protection Report 2021 ser 27% av alla företagsledare i EMEA cyberhot som en utmaning för deras DX-initiativ under de närmaste 12 månaderna. Denna ökade medvetenhet om vilka  effekter cybersäkerhetsintrång har på deras affärsresultat kommer att väga tungt i organisationernas medvetande när de väljer sin DX-partner.

Dessutom börjar organisationer förstå att ett av de mest säkra sätten för ett företag att förlora förtroende på marknaden är att deras data äventyras – oavsett om det är stulet eller förlorat. Vår forskning tyder på att 51% av företagsledarna tycker att nedtider och dataförluster kan påverka kundernas förtroende negativt, medan 34% fruktar att deras anställda kan förlora förtroendet för verksamheten. 43% anser att detta kommer att skada deras varumärkes integritet, vilket visar den eviga länken mellan dataskydd och tillit.

När det kommer till hur framgångsrikt organisationer skyddar sin data, vid backupfel och ofullständiga backuper, lämnas 58% av all data potentiellt oskyddad. Frågor kring dataskydd och cybersäkerhet utgör därför ett hot mot DX. Det är tydligt att människors förhållande till teknik, oavsett om de är en kund, beslutsfattare eller anställd, handlar om tillit. Därför måste företagen vända sig till betrodda teknikrådgivare som kan hjälpa dem att se till att deras DX bygger på solida fundament, med dataskydd som är lämpliga för ändamålet.

Av: Edwin Weijdema, Global Technologist, Product Strategy, Veeam

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00