Digital transformation med människan i centrum

[KRÖNIKA] Under 2018 har förståelsen för digital teknologi som big data och analytics, maskininlärning, artificiell intelligens, augmented reality (AR) och virtual reality (VR) ökat betydligt.

Verksamheter har börjat införa dessa som en del av digitala förändringsprocesser. Samtidigt finns en fara i att de inledande satsningarna ofta blir alltför generiska. För att verksamheter ska lyckas fullt ut, krävs en mer personfokuserad digital transformation, även kallat experience design, för att verksamheter ska kunna skapa värde som gör verklig skillnad för sina kunder, partners och anställda.

Personfokuserad digital transformation innebär att verksamheter sätter människan – anställda, leverantörer, partners och kunder – i centrum av satsningen på digitala transformation, och levererar tekniska lösningar på ett flexibelt sätt som stämmer överens med individens behov.

Historiskt sett har införande av tekniska lösningar ofta varit en långsam och smärtsam process där användare blir beroende av tekniska manualer och teknikexperter, måste vänta länge på support och får en övergripande känsla av att sakna kontroll över sin situation. Detta har inneburit att investeringar i digital transformation inte sällan resulterat i pinsamma misslyckanden med liten eller ingen inverkan på affären.

Människan i centrum

Personfokuserad digital transformation är en process där människans behov kopplas samman med teknologiska möjligheter för att i slutändan leda till affärsframgångar. Det är den mänskliga samverkan som är kärnan i projekten. Vi är många som har blivit vana att höra att det är ”teknologin i sig själv som är nyckeln till bättre affärer”, men sanningen är att förändringsarbete är lika mycket en mänsklig fråga som en teknologisk fråga.

Det är en ganska enkel tanke som ligger till grund för detta: människor och slutanvändare påverkar process- och applikationsutveckling i alla led, vilket leder till att slutprodukten kommer närmare slutanvändaren. Det kanske låter som en självklarhet, men av flera orsaker har användarvänlighet hittills ofta blivit en efterkonstruktion. Detta har förändrats och nu finns starka incitament att skapa projekt där man gör saker tvärtom.

Samtidigt som det ter sig självklart, kan det ibland vara svårt att införa en person- och människofokuserad approach. En av orsakerna är att människor är komplexa och ofta använder sin intuition, vilket gör dem så duktiga på att göra det de gör. Därför krävs det oerhört mycket expertis för att lyckas.

Hur kan det gå till I verkligheten? Det finns tre kriterier som är särskilt viktiga för att se till att den digitala transformationen blir mer inriktad på människan:

  • Förstå affärsverksamheten: Varför och vem är nyckelord för att identifiera målgruppen, sätta målen och skapa relevanta KPI:er. Genom att förstå målgruppen kan verksamheter designa relevanta informationsarkitekturer där människan är i centrum.
  • Designa upplevelsen: Detta gör det möjligt att bestämma hur teknologin ska bidra till att uppnå målen kring prestanda och upplevelse.
  • Satsa på en bra designmetod: Detta är en användarcentrerad approach på problemlösning och det leder till en digital transformation som fokuserar på människan, vilket i sin tur gör det möjligt att leverera den mest relevanta affärsprocessen.

Mänsklig efterfrågan gör hela skillnaden

Genom att sätta människan i centrum för digital transformation, säkerställer verksamheter att innovationsprocesser blir relevanta och leder till bättre upplevelser för alla inblandade. Framtidens verksamhet kommer att vinna eller förlora beroende på hur duktiga de är på att skapa upplevelser som tilltalar slutanvändare, anställda och partners.

Av: Anand Birje, Corporate Vice President & Global Head – Digital and Analytics Practice på HCL Technologies