Hem NYHETER Din växel kostar mer än vad du tror

Din växel kostar mer än vad du tror

Publicerat av: Redaktionen

Vet du på rak arm vad er företagsväxel kostar? Inte?

Din växel kostar mer än vad du tror 5Du kan antigen logga in i ert fakturasystem och kolla eller läsa vidare för att ta reda på vad den faktiskt kostar, sett till helheten. För visst är det så att den ofta kostar mer än vad du tror.

En företagsväxel förekommer på mer eller mindre alla arbetsplatser i Sverige. Ett växelnummer som ni skyltar på er hemsida samt möjlighet till att koppla samtal mellan varandra är kanske de vanligaste funktionerna, är det alltså detta du betalar mer än vad du tror för? Ja!

Vad kostar det egentligen?

Låt oss kolla vad det faktiskt är man betalar för i en företagsväxel. Vad är då bättre än ett klassiskt tårtdiagram? Ingenting. För diagram är bra och tårtor är goda.

I exemplet ovan har vi räknat på ett företag som är 40 anställda där varje användare kostar 122.5 kr / månad. Spänn fast er för nu blir det lite avancerad matematik: 40 x 122.5 = 4900 kr / månad för användarna.

Din växel kostar mer än vad du tror 6Utöver användarna finns det oftast kostnader för ett växelpaket eller grundläggande växelfunktion. Terminologin och priserna varierar självklart. Vi har är räknat på att de kostar 1050 kr / mån. Sist men inte minst har vi tilläggstjänster och ev. integrationer som i detta fall kostar 1050 kr / mån.

Exempel på integrationer och tilläggstjänster kan vara extern svarsserviceBankID-verifiering eller en CRM-integration.

Då får vi en total kostnad på 7000 kr för företagsväxeln i det här fallet. Vilket kanske inte är så farligt.

Men riktigt så enkelt är det inte

För den där kostnaden hade du enkelt kunnat få fram genom att göra som vi sa tidigare, logga in och se fakturan från er leverantör. Det vi pratar om är självklart större, mer komplext och kräver en vidare djupdykning. Häng på!

Det gömmer sig dolda kostnader i er kommunikation

Din växel kostar mer än vad du tror 7En företagsväxel i all ära, men som ni redan vet är den död, av förklarliga själ behöver vi kolla på allt som rör er kommunikation när vi kollar på kostnaderna, inte bara företagsväxeln.

  • När ni inte ringer varandra, hur gör ni då? Har ni ett dedikerat chatt-program som ni använder er utav? Många kombinerar en företagsväxel med ex. Slack som är en renodlad chatt-app
  • Om du vill ringa ett videosamtal eller boka ett videomöte vart gör du det? Det finns en stor risk att din företagsväxel inte är platsen för det.
  • Hur många olika program och verktyg växlar du mellan på en dag? För allt för mycket smarta integrationer kanske inte er nuvarande växel har.

Det är nu det börjar bli intressant (och dyrt) för dagens arbetsplats är ju som bekant lite var som, och så kommer det förbli. Den mer moderna arbetsplatsen kräver såklart mer moderna verktyg vilket innebär att de dolda kostnaderna fortsätt kommer att öka.

Så för att få fram er faktiska kostnad för er telefonväxel har jag tagit fram en alldeles unik formel: (Företagsväxel + chatt-program + videotjänst = total kostnad*)

Det gömmer sig dolda, dolda kostnader i er kommunikation

Som om det inte vore nog med kostnader finns det mera. För som vi redan benat ut borde du kolla på de faktiska kostnaderna för kommunikation och inte telefoni, isolerat. Kartan har ju som bekant ritats om under våren och vårt kommunikationsmönster har ändrats helt.

De kostnaderna vi pratar om nu är de logiskt kallade dolda dolda kostnaderna. Med dem menar vi tid i form av inköp, test, utbildning och sen onboarding vid nyanställning.

Tid är pengar. Sa Benjamin Franklin redan 1748 och här om något blir det sanning.

Utöver tiden du behöver lägga på att växla mellan appar ska du alltså lära dig fler än bara ett eller två program. Vi blir mindre och mindre effektiva när vi behöver växla mellan programmen vi jobbar i därför är det smart att samla allt i en app.

Den nya formeln för att räkna ut er totala kostnad blir alltså:

(Företagsväxel + chatt-program + videotjänst + div. andra program ni använder för att kommunicera) + (app x 2,5 h x antalet appar) = total kostnad inklusive arbetstid *.

Spara tid och pengar

Precis som vi tjatat om tidigare handlar det som oftast om att minimera antalet appar du jobbar i. Både ur ett användarperspektiv och ett ekonomiskt. Det finns ingen mening med att ha flera olika tjänster när du kan samla det mesta i en. Istället för tre inköp blir det ett och istället för att växla mellan appar och program kan du njuta av telefoni, video, chatt och mycket mer i en klient.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00