Dustin Expo lyfter 80 leverantörer i Globen

Dustin Expo 2015 _DSF7232Den 14:e upplagan av Dustin Expo arrangerades som förra året i Globen, eller Ericsson Globe Arena som den heter. Utöver mängder av mer eller mindre kittlande produkter bjöds också seminarier med talare som Tina Thörner och Jon Karlung. Vi besökte kulan under evenemangets första dag.

När Dustin Expo flyttade in i Ericsson Globe Arena förra året var det ett sätt att fira 30-årsjubileumet. Men det blev så lyckat att man bestämde sig för att stanna kvar med mässan även i år, enligt marknadsdirektör Caroline Rudbeck. Och det är en bra sak. Dustin Expo med sina 80 utställare passar mycket bra i den stora röda kulan precis utanför Stockholms södra tull.

Konsumenter på lördagen

Mässan pågår i dagarna tre med de två första vikta för företagskunder. Under lördagen släpps konsumenter in. Fördelningen är logisk med tanke på att återförsäljaren har 90 procent av sin omsättning från företagskunder.

Det var ont om nyheter på mässan och tanken är inte heller att vara evenemanget där det lyfts på skynken till nya produkter. En viktig del av arrangemanget är seminarierna som rullar parallellt med utställningen. Här fanns bland andra rallydrottningen och inspiratören Tina Thörner, Bahnhofs färgstarke Jon Karlung och Traderas grundare Daniel Kaplan.

Per Hjalmarsson, Lenovo
Per Hjalmarsson, Lenovo.

HP visar Sprout

Vi tog ett par varv på utställningsgolvet. HP visade bland annat upp sin märkliga Sprout-maskin som knappast låter sig beskrivas med ett ord. Det rör sig i alla fall om en allt-i-ett-dator med 3D-skanner. I målgruppen finns skolor och kreatörer.

– I Storbritannien finns det ett stort intresse från skolor och vi har allt fler diskussioner även med skolor här i Sverige nu, sa Staffan Sjöberg, HP.

I Lenovos monter visade man stolt upp någorlunda nya Thinkpad X1 Carbon och Yoga Pro 3 och en uppsättning Motorola-lurar. Leverantörens Per Hjalmarsson uppskattar Dustin Expo och trots avsaknaden av rykande nyheter var det mycket folk i montern redan en kvart efter öppning.

– Det här är ett bra sätt för oss att träffa kunder och få feedback som vi kanske missar annars, sa han.

Anders Huge, Intel.
Anders Huge, Intel.

Compute Stick hos Intel

Hos Intel träffade vi Anders Huge som gärna visade upp en av mässans få verkliga nyheter, Compute Stick. Det är en komplett dator baserade på en Atom-processor, avsedd att anslutas till en tv via hdmi-kontakten. Målgruppen är något oklar, eller alldeles solklar om man frågar Anders: dem som vill använda sin tv som en fullfjädrad pc.

–  Den finns i två versioner med olika mycket minne och går att få med Windows eller Linux, berättade han.

Förra året slog man på stora trumman för 2-i-1-enheter. Och även om utvecklingen inte riktigt tagit sådan fart som man hade hoppats då tror Anders att det kommer att ske i år.

– Nu har det etablerats två olika koncept och vi kommer att få se ett större utbud av modeller över hela prisskalan. Dessutom är Intels Core M-plattform som gjord för den här typen av enheter, vilket också kommer att gynna försäljningen, säger han.

De två koncepten han ser som etablerade är dels modellen med avtagbar skärm, dels varianten där man viker runt skärmen till datorns baksida.

3D-kameror i plattor på gång

Något annat som kommer att dyka upp i allt större omfattning är 3D-kameror, på Intel-språk Realsense.

– Det har redan börjat säljas laptops och plattor med tekniken i Europa och det kommer också till Sverige under året, säger han och visar på en surfplatta hur tekniken gör det möjligt att mäta avstånd och mått i bilden, säger Anders.

– Den gör också att du kommer att kunna logga in med hjälp av ansiktsigenkänning, säger han och påminner om att de köpte bolaget True Key i början av året, som har just sådan teknik.

I montern finns också nya versioner av försäljningssuccén Nuc och vi konstaterar att den fortsätter att utvecklas och numer finns med Core i7-processorer.

Asus Zenfone sålde för bra

Andreas Zannin och Linn Rane, Asus.
Andreas Zannin och Linn Rane, Asus.

Intill Intel huserar Asus, där marknadschefen Andreas Zannin konstaterar att förra årets stora avtäckning inte riktigt kunde följas upp senare under året. Det handlade om telefonerna i Zenfone-serien som var bland de första att köras på Intel-processorer. Det skulle ge dem en bra prispunkt tillsammans med en exklusiv känsla. Och rimligen stämde det med tanke på hur försäljningen gick under förra året.

– Vi hade räknat med att sälja tre miljoner enheter, men sålde åtta miljoner. Det gjorde att vi i Sverige inte fick några telefoner alls, med undantag för några som operatören Tre hade varit tidiga med att beställa, säger han.

När andra generationens Zenfone släpps under året – de finns inte här i montern – kommer man att vara bättre förberedd. Och det är också modeller som förmodligen passar bättre för den svenska marknaden, tror Andreas.

–  De första Zenfone var i princip midrange-modeller till lowend-pris. Den Zenfone2 blir snarare highend-modeller till midrange-pris, säger han.

Transformer Book Chi glänser

Bland datorer och hybrider sticker Transformer Book T300 Chi ut. Den bygger vidare på den populära T100, men har mer kraft, en större skärm (12,5 tum mot 10), tunnare format och ett mer exklusivt utseende. Men så hamnar den också på ett betydligt högre i pris.

– Fast till skillnad mot T100 är det här en fullvärdig ultrabook-dator, påpekar Andreas.

Smart hem hos D-Link

I D-Links monter vill man lyfta medvetenheten kring det smarta hemmet, med kameror och styrenheter som gör att konsumenten får koll på och kan hantera belysning och annat via en app i telefonen eller plattan. Men leverantörens Robin Åström visar också deras webbaserade tjänst för hantering av trådlösa accesspunkter. Det kanske inte låter så upphetsande, men han förklarar att det innebär att en återförsäljare kan administrera en kunds trådlösa nätverk via nätet.

– Det gör att en återförsäljare kan sälja trådlöst nät som tjänst på ett väldigt enkelt sätt, säger han.

Mikael Palmhag, Belkin.
Mikael Palmhag, Belkin.

Återförsäljare måste visa konceptet bättre

Branschprofilen Mikael Palmhag i Belkins monter talar också gärna om det smarta hemmet, och konstaterar att det inte riktigt har tagit fart ute i butikerna. Belkin för ett varumärke som heter Wemo och Mikael uppmanar återförsäljarna att tydligare visa vad produkterna kan göra för konsumenten.

– Nu står det kartonger på hyllorna i butiken. Men det här är så nytt för de flesta konsumenter att de måste se hur det fungerar, vad som är möjligt och att det faktiskt inte är särskilt kostsamt, säger han.

Här finns lampor och eluttag som går att fjärrstyra via en app, men också en kaffebryggare.

Öppen källkod i router en hit

Andra halvan av montern handlar om Linksys, som ju Belkin köpte av Cisco under 2013. Och här visar Mikael upp en trådlös accesspunkt, WRT1900AC, som är en få (den enda?) routern som använder öppen källkod och alltså går att modda efter behag. Det övergår något IT-Kanalens reporters förstånd varför man skulle vilja modda en trådlös router, men inser att det alldeles säkert finns bra motiveringar till det.

Hur som helst lär det också vara en av de snabbaste routrarna på marknaden, enligt såväl Mikael som testare hos amerikanska Cnet.

Under torsdagen var inte publiktrycket riktigt på samma nivå som förra året, vilket fick personal i Dell-montern att konstatera att de var något ”överstaffade” för tillfället. Fast det var ändå bra fart i montern när vi var där och i synnerhet den lilla XPS 13-datorn lockade många att stanna till.

Se bildspelet:

[slideshow_deploy id=’6497′]

Post Comment