[KANALPARTNER] Den 20 juni bjöd Arrow ECS in återförsäljare till sin årliga Summer Briefing.
Eventet ägde rum på K-märkt i Stockholm och blev ett inspirerande och underhållande tillfälle för såväl samarbetspartners, kunder och leverantörer. Kvällen bjöd på mingel och middag i kombination med kärnfulla presentationer och underhållning.
Ett flertal återförsäljare var på plats för att presentera sina produkter och samarbetet med Arrow ECS. Hela dagen genomsyrades av en bra stämning med både umgänge och givande diskussioner. Eftermiddagen inleddes med mingel och bland annat frågetävling, därefter kunde alla ta del av inspirerande presentationer från Arrows samarbetspartners. Presentationerna fortsatte även under middagen som sen följdes av en kväll där många tog tillfället i akt att spontant knyta nya kontakter och utbyta erfarenheter.
Plattform för hybrida moln
Eftermiddagens första presentation stod VMware för. Man poängterade hur viktigt det är för kunderna att köpa något som hjälper deras IT i den globala transformationen. Mjukvaran har kapacitet att öppna upp för nya möjligheter där olika tekniker kan samverka friktionsfritt. Man uppmuntrade till att uppgradera till vSphere 6.5, en effektiv och säker plattform för hybrida moln som kan skapa flexibelt och smidigt företagande. Mjukvaran kan effektivisera och påskynda den digitala omvandlingen till hybrida moln och skapa rätt förutsättningar att få framgång i den digitala ekonomin.
Ta kontroll över nätverket
Vidare presenterade HPE i samarbete med Aruba olika lösningar och vilka produkter som lämpade sig bäst. Man tog upp en rad olika exempel, bland annat Intelligence Edge där Aruba erbjuder vad man kallar ”introspect”, ett sätt att få kontroll över vad man har på sitt nätverk. Man berättade också om möjligheten att inte behöva köpa sin utrustning utan att endast kunna köpa funktionen ”server on demand”. Tillsammans med Aruba erbjuder HPE alla som har lagt ut sina tjänster på molnet möjligheten att köpa nätverket som tjänst.
Bjöd på verktyg
Därefter visade Symantec på den stora produktportfölj, allt från hårdvara till molntjänster, som man har byggt upp och som alla distributörer nu kan sälja ifrån. Symantecs fokus, i samarbete med Veritas, ligger på säker användning av molnet och att guida företag i hur man kan skydda sig på bästa sätt. Utifrån ett säkerhetsperspektiv bör man tänka på följande; säkerhetskopiera data, säkra mobila enheter, skydda mot skadlig kod, undvik phishingattacker samt skapa genomtänkta lösenord för att skydda data. Avslutningsvis bjöd man på ett verktyg, en supersäkerhetsguide, med allt som såväl partners som slutkunder bör tänka på när det gäller säkerhet.
Digitalisering kräver smartare tänk
Åsa Persson från F5 å sin sida pratade om vikten av säkerhet och att informationssäkerhet ska bli mer strömlinjeformad och effektiv. Hon menar att vi går mot en framtid där webtrafiken blir alltmer krypterad. Redan idag består nära 52% av all online trafik av s k ”non human traffic”, genererad av BOTS. Åsa Person förklarade förloppet; kunder som är i behov av att digitalisera måste först automatisera och därefter integrera. Men allra först behöver man konsolidera för att kunna arbeta effektivt och för att uppnå bästa möjliga resultat.
Lenovo fokuserar på kanalen
Därefter var det Lenovos tur och man tackade för ett givande samarbete med dagens värd. Man riktade ett särskilt tack till Peter Andreasson på Arrow som tidigare har arbetat på Lenovo och är väl förtrogen med processerna. Man poängterade också att man såväl idag som i framtiden kommer fokusera på att sälja genom kanalen.
Säkerhet i alla led
Nästa presentation stod ”nygamla” McAfee för. Intel köpte som bekant upp McAfee för ett antal år sedan och införlivade säkerhetslösningarna i en del av företaget som kom att heta Intel Security. Men sedan ett år tillbaka är man återigen en egen självständig enhet. Idag vill man hjälpa kunder att höja säkerheten och skapa en tryggare IT-miljö. Fokus ligger på att skydda såväl enheten där man jobbar som den plats dit informationen ska skickas. Det krävs även gedigen säkerhet kring alla molntjänster och en plattform där man kan bygga en policy för att skydda information.
Netapp och hyperscaler
Fredrik Nygren från Netapp berättade i sin tur att man integrerar och levererar datatjänster direkt på ledande hyperscaler. Företaget bygger där en strategisk allians med branschledande hyperscalers.
Eftersom kunderna använder sig av hybridmodeller för större flexibilitet, gör NetApp och hyperscaler NFS det möjligt att utveckla hybrida molnsscenarier. Fredrik Nygren avslutade med den retoriska frågan: ”Har ditt företag redan ett förhållande till en av dessa molnleverantörer?”
Den digitala resan
Näst på tur var Huawei som talade om digitalisering. I nära samarbete med företagets partners över hela världen har man levererat innovativa IKT-produkter och lösningar som hjälper kunderna att hantera utmaningarna för digital transformation. Daniel Wiklund berättade att enligt Huaweis globala erfarenhet och marknadsundersökningar kan man konstatera att många industrier ännu inte har startat sin digitaliseringsresa fullt ut (exempelvis jordbruk, sjukvård, tåg och tunnelbana). Han konstaterar att OTT företag är ledande vad gäller digitalisering samt att bilindustrin ligger relativt långt fram då många av dessa företag investerar i Forskning & Utveckling och s k ”Connected Cars”.
Säker leverans
Citrix:s Channel Manager, Mattias Björkman, visade tydligt under sin presentation att företaget vill erbjuda världens bästa teknologi för säker leverans av desktop, applikationer och data oavsett plats och enhet. I konceptet inbegrips Netscaler, XenMobile, Sharefile, Workspace, IoT, Citrix Cloud samt XenApp och XenDesktop.
Backup inte alltid heltäckande
Monica Åström, Senior Nordic Marketing Manager på Veeam Software framhöll därefter vikten av backup-lösningar. Många som använder molnet tror att de har en backup men den är ofta inte heltäckande. På Veeam Software tar man molnet ett steg längre och med hjälp av en specifik software kan man täcka in och säkra information, exempelvis mail, som inte täcks av befintlig backup-lösning. Man vänder sig i huvudsak till B2B, landsting, myndigheter och andra instanser där ett effektivt och säkert backup-system är en absolut nödvändighet.
Commvault och Arrow har äktenskapstycke
När Commvault intog scenen jämfördes det goda samarbetet mellan Arrow och Commvault med ett äktenskap. På ett humoristiskt och levande sätt illustrerade Linda Nyström hur väl de båda företagen kommer överens. Med hjälp av en frågesport testade Linda Nyström de ansvariga på Arrow i deras kunskaper om Commvault.
Molnets styrka är flexibilitet
Lars Enström från DellEMC presenterade hur man kan ta ett steg vidare från hård- och mjukvara genom att standardisera sina tjänster och presentera dem i en servicekatalog. Samt att ta betalt av användarna beroende på vad de konsumerar. Lars Enström framhöll att man ska kunna använda molnet till de saker som molnet är bäst på, nämligen flexibilitet! Utmaningen ligger inte i tekniken utan i hur man ska få människor att släppa vad de gör idag till förmån för vad som behöver göras imorgon.
Arrow tackar alla samarbetspartners och kunder för ett givande event. Efter en varm och skön sommar är hösten nu igång med full aktivitet och nya möjligheter. Och i juni nästa år är det dags för sommarevent 2019!
Förra årets Arrow ECS Summer Briefing 2017
[soliloquy id=”29170″]