E-handelns fördelar och framgångar

E-handeln har blivit ett givet koncept i Sverige, och var och varannan invånare handlar online varje månad.

Vad som en gång möttes med skepticism och kritik har nu blivit en räddare i nöden när tiden tryter, och när man helt enkelt inte hinner springa till varken mataffär eller tjänsteföretag. Det har även blivit mer lönsamt för konsumenter som företagare att erbjuda, samt handla, varor över nätet, och såväl logistikföretag och branschundersökningsföretag har under hela 2010-talet noterat en stadig ökning av leveranser och inköp.

Enklare & mindre tidskrävande

Det finns flera faktorer bakom varför man har börjat handla mer på nätet. E-handelns framväxt är en kombination av faktorer som att logistikföretagen har blivit fler, vilket innebär att man kan välja hur och när man vill ha varorna levererade. Betalmöjligheterna har också ökat och man kan välja allt från banköverföring till faktura och tjänster som Swisch. Internet har även blivit en säkrare plats och marknaden är, till skillnad från mot början av 2000-talet, mer reglerad och övervakad. Konsumenterna har också samma skyddsnät under konsumentlagen som när hen handlar i en fysisk butik.

En annan faktor som har varit avgörande för e-handelns framgång är att det sparar tid. I dagens samhälle ska man hinna med både skola, arbete, familj, hem och hälsa under de vakna timmarna och det är inte alltid man har tid för varken mat-, kläd- och presentinköp. Internet stänger däremot aldrig, och man kan beställa hem veckohandlingen direkt från soffan oavsett tidpunkt på dygnet. Kom man i sista minuten på att man hade glömt att köpa en present till svärmors födelsedag eller bästa vännens förlovningsfest, kan man snabbt leta upp en unik och speciell present, som exempelvis en egen stjärna, eller beställa ett digitalt presentkort, resecheckar eller något annat som hen skulle bli glad för.

E-handelns stadiga ökning

Redan innan det sista kvartalet av 2017 förutspådde marknadsundersökningar att det gångna året skulle bli ett rekordår för e-handeln. Redan under sommarmånaderna visades samma volymsiffror som man brukar se inför och under jul, vilket tydde på att året skulle sluta med stora siffror. Post Nord, Svensk digital handel och HUI Research uppgav i sin E-barometer att e-handeln 2017 sammanlagt skulle växa med 17 procent och man uppgav att så många som 46 procent av svenskarna skulle köpa sina julklappar på nätet.

E-handeln har länge dominerats av modeinköp i form av kläder, skor och accessoarer, och förra året var inget undantag. Däremot såg man en tydlig minskning av media och böcker, vilket kan bero på att det har kommit ut fler prenumerationstjänster, såsom Netflix och Storytel. Livsmedelshandeln ökade markant, och det tros till stor del bero på att vissa butiker har börjat erbjuda utkörning direkt till dörren. Under november och december var det leksakshandeln som utgjorde den största delen av inköpen, vilket inte var förvånande då julen alltid är en stressig tid för föräldrar och andra släktingar som ska hinna med både julklappsinköp och andra bestyr.

Norden handlar på nätet

När man jämför de nordiska länderna med varandra, är det relativt likvärdigt hur mycket invånarna i respektive land handlar på nätet. Genomsnittet för Norge, Danmark, Sverige och Finland ligger på ca. 60 procent, varav svenskarna är de som handlar flest gånger – medan det är danskarna som handlar för störst värde per person.

Men trots att man uppmätte att e-handeln ökade förra året, visar siffrorna på att inköpsvärdet sjönk. Detta har man däremot förklarat med att undersökningarna har blivit mer precisa och att de siffror som har uppgetts tidigare år inte nödvändigtvis stämmer. Tidigare resultat har istället varit en ungefärlig uppskattning, och värdet från föregående året var faktiskt det största hittills.

E-handel via mobilen

Man har sett en tydlig ökning av den mobila e-handeln, det vill säga att man använder sin smarttelefon för att handla sina varor. Detta gäller både handel via appar och mobilanpassade webbsajter. Handel via mobilen utgör även hälften av all e-handel i Europa. Norge var det landet som gjorde flest inköp via mobilen, medan man i Danmark föredrog surfplattan. Däremot har surfplattan förlorat fäste, och allt fler använder antingen en mobil eller en laptop för att göra sina inköp. Marknadsexperter förutspår även att surfplattan är på väg bort från marknaden till fördel för mobilen och mindre laptops.

Ju bättre shoppingupplevelse ett företag kan erbjuda, desto större chans är det att konsumenterna väljer att handla i just den e-butiken. Man har också sett att företag som kan erbjuda både en mobil- och webbanpassad butik får bättre recensioner, och med det fler kunder. Under 2018 förväntar man sig att konkurrensen på den digitala marknaden kommer att öka, och att det kommer att satsas mer på den dagliga e-varuhandeln – just för att göra vardagen enklare för konsumenterna.