Ekosystemet stod i centrum på SAP partnerforum i New York

Hett tips inför jul: SAP söker nya kunniga partners till nya molntjänster.

SAP höll konferens nyligen i New York för och om sitt partnerekosystem, SAP Partner Business Forum 2018.
Medverkade gjorde ett antal SAP-medarbetare, partners, kunder och analytiker och media, däribland IT-Kanalen Sverige och Danmark.

Företrädare för SAP framhöll värdet av partners med lokal kunskap och språkkunskap – exempelvis att ha lokala partners i Danmark som kan sin nisch och talar danska. Sådana partners bidrar till SAP genom att nå ut till kunder som SAP annars inte når. Det här med partner-ekosystemets värde för SAP är en viktig poäng som bland andra Claus Gruenewald, Global VP Small & Medium Size Customer Portfolio på SAP pratade om med IT-Kanalens reporter. Han valde exemplet Danmark eftersom IT-Kanalen numera har läsare både i Sverige och Danmark. (Claus förstår uppenbarligen direkt hur han bäst hjälper ett företag vidare, i det här fallet IT-Kanalen.)

En SAP-kund från Minnesota berättade hur det bageri har jobbar åt började med SAP med hjälp av en SAP-partner för några år sedan. Han är nöjd med samarbetet och säger att partnern är duktig och fortsatt ge support. Man har gemensamt utvecklat samarbetet med partnern. Bageriet (ett stort bolag med verksamhet på flera orter) hade från början bråttom att få upp och använda ett eget ERP-system sedan de separerat från en annan verksamhet. Det ordnade SAP-partnern på ett bra sätt.

Kunskaper om ett område krävs

Partners måste kunna mycket utöver tekniskt know-how. Man måste vara expert på sitt ämnesområde, exempelvis inom retail, och bidra till att en kund stegvis och i takt med SAP utvecklar affären. SAP har sedan länge kunskaper som krävs för varje vertikal och arbetet med stora bolag. Men, med hjälp av partners och deras specialkunskaper (som SAP inte har och kanske inte vill skaffa) kan man finna lösningar även för mindre företag, små och medelstora.

Nya SAP-kunder måste gå igenom en snabb process för att komma igång och ikapp snabbt. De måste ta flera stora steg med en gång medan en kund som varit med länge – många SAP-kunder har varit med dem hela 20 år – enkelt kan fortsätta följa med allt eftersom produkterna på SAP förnyas. Det kommer en uppdatering per kvartal. SAPs portfölj är dessutom omfattande med mängder av appar i molnet och annan know-how. Att det sker en utveckling beror bland annat på att SAP lär av sina kunder under arbetet med att ta fram nya lösningar. Kunskapen använder SAP sedan till vidare utveckling och kommer därmed hela ekosystemet, även förstås partners, till godo.

Ge dig själv nya värdefulla affärer!

Det är möjligt att bli ny SAP-partner till idag för den som har specialkunskap och vill jobba med SAPs molnlösning. Som SAPs partners behöver man inte finna alla kunder själv. Man får ytterligare kunder, utöver dem man hittar själv, refererade till sig.

“SAP ställer krav”

IT-Kanalen pratade med en partner som deltog på eventet. Jim Newman från HRizons sa att han och hans bolag jobbar som partner åt SAP på heltid. SAP ställer hårda krav på hur de jobbar och på HRizon har man fattat beslut om att anpassa sig helt och följa SAPs metod. Det innebar inledningsvis en stor förändring som fungerat bra och omställningen är absolut inget man ångrar. Det finns också, sa Jim, mycket att följa med i för att vara insatt i de frågor man behöver kunna. En partner kan inte luta sig tillbaka. Alla kunder måste enligt SAPs mål bli en “best-run business” och till det krävs kontinuerligt arbete.

“This is my bread and butter”

Jim berättar att HRizon är en konsultverksamhet inom HR. HRizon brukar benämnas Boutique Partner. Ett problem de kan hjälpa kund med är när HR-personal och IT-personal tänker olika. Man kan fylla gapet. Hur samarbetet med SAP skulle fungera var från början inte tydligt men har fungerat. HRizons fångade upp nya kunder och 2015 blev företaget utsett till Reseller of the year av SAP. Året därpå fick de ytterligare en utmärkelse. Jim tror att en framgångsfaktor är att hans företag förstått att relationen med SAP och kunderna gärna får vara riktigt långvarig. Jim säger att partnerskapet är hans “bread and butter”.

HRizons hade en egen produkt på Microsofts plattform och när SAP kom med en egen plattform 2016 flyttade man den dit. Samarbetet med SAP har utvecklats över tid. Det är viktigt att man inte gör något bara för att vara SAP tillags, tycker Jim. Du måste leverera men samtidigt hålla en balans. Det ska vara en kontrollerad process. När du själv investerar måste du förstå värdet. Jims företag har en tvåvägskommunikation med SAP och sitter med i en grupp som möts regelbundet för att diskutera förslag till utveckling.

Jim räknar med att fortsätta hitta allt fler kunder inom HR och hans bolag funderar till och med på att expandera till Europa. Man har fått en första fråga av en kund där. Kostnaden för utveckling har minskat och det är intressant, sa han. Kunden vill generellt sett ha löpande rådgivning. Vanlig mjukvarusupport är inte tillräcklig. Alla vill ju tjäna på en investering.

Kostnadsfritt erbjudande

En annan av deltagarna i forumets spännande seminarieprogram under dagen i New York var Diane Fanelli, SAP SVP Global Platform Channels. Hon tillkännagav en nyhet. I ett nytt erbjudande för partners ges nu kostnadsfri tillgång till SAPs molnplattform. Partners kan använda erbjudandet till att göra tester, köra egna demonstrationer och utveckla tjänster. SAP talar om “öppen plattform-som-en-tjänst”. Med den kan man förlänga befintliga SAP-lösningar. Det går att förnya sin prenumeration på SAP Cloud Platform med upp till 64 GB i upp till 12 månader om man är en nuvarande partner. Nya partners kan istället få en ny prenumeration och välja bland flera möjligheter på “core SAP Cloud Platform” med upp till 64 GB utan kostnad. Undantagna är medlemmar av det som heter Open Ecosystem. Övriga kan välja till en tjänst från affärsdataplattformen SAP HANA för SAP Cloud Platform (SAP HANA® business data platform for SAP Cloud Platform.)

SAP har mer än 18 000 partners över hela världen. Nu är det alltså rekryteringen till molntjänster som är i fokus. När det gäller on-prem datalagring och tjänster har man redan nog med partners. Men till molnet har man under det senaste året lagt till mer än 250 nya konsulter. 10 procent av SAPs indirekta försäljning kommer från nya partners.

Cloud Analytics

Timo Elliott, VP SAP Global Innovation,  pratade på förmiddagen om möjligheten för kund att analysera egen lagrad data. Med en bra lösning inom analys som Cloud Analytics går det att liksom lära sig se i mörker. De olika mekanismer en kund använder kan därmed avsevärt förbättras. Det går att se mönster man inte sett tidigare och optimera affärerna. För att förstå värdet behöver man känna till att det uppstår fel ibland på alla organisationer och företag. Med analyser kan man förutsäga felen, men det räcker inte heller utan man måste också kunna agera i realtid. Med det digitala kärnaffärssystemet SAP S/4 Hana korrigerar man fortare än någonsin. Självlärande system gör att kunskap ökar över tid. Den utveckling av analysmetoder som idag äger rum på företag innebär att allt mer kan värderas och analyseras vilket bidrar till förbättring.

Timo nämnde särskilt bilbranschen som är early adopters inom analys. En intressant sak är att affären inte längre handlar enbart om försäljning av en bil utan i ökad grad om att erbjuda system för transport. Ekosystem och organisationer i bilbranschen arbetar tillsammans med målet att skapa goda upplevelser. Även SAP samverkar med kund och partners för att upplevelsen end-to-end ska vara bästa möjliga och övergripande.

SAPs partners jobbar med förkonfigurerade lösningar. Det finns ett app center där man sedan lägger upp dessa så att de är lätta att hitta. SAPs standardprodukt för att utveckla dessa är SAP S/4 Hana. En Produkt kan vara enkel eller komplicerad och kallas Partner Best Practise Package. Det finns idag mer än 800 förkonfigurerade lösningar. Ingen partner har gjort mer än två.

Använd bästa metoden

Partners använder bästa möjliga metod, best practises, för för den marknad och vertikal man är expert på.  Alla partners jobbar på SAPs gemensamma utvecklingsplattform och inom en gemensam ram. Det blir både billigare och fungerar som garanti för kvalitet.

On-prem-lösningar är till skillnad high-end och bygger på kundens önskemål specifikt i enlighet med kundens egen IT-strategi.

End-to-end ERP

I slutet av forumet som pågick en hel dag med ett fullmatat schema presentationer, runda-bords-samtal ägde rum på 52a våningen i ett kontorshus på Manhattan. Claus Gruenewald fördjupade sig i ämnet direkt med IT-Kanalen och sa bland annat att man som partner inte behöver kunna alla lösningar från SAP. Portföljen är så stor att det antagligen inte går. Det är nog, menar han, att jobba med end-to-end ERP. Kanske i kombination med analysverktyget. Partner-ekosystemet är mycket viktigt för SAP, sa han också. Det är framtiden och kan komma att hjälpa mänskligheten att lösa stora och svåra problem. SAP har många intressanta partners och kunder som kan göra skillnad. SAP har också som målsättning för egen del att ha en god påverkan på världen.

Två trappor ner i samma höghus har SAP ett center för innovation. Centret heter SAP Leonardo Center och är kostnadsfritt att använda för organisationer som vill komma och jobba där. Bland de ämnen som ofta behandlas på centret är blockchain, AI och hur man ska driva företag i framtiden. Som metod används ofta design thinking.

Under vårt besök var en grupp där som labbade om framtidens arbetsplats. Startupföretag från New York brukar också komma och åtta av dem har permanenta arbetsplatser i ett hörn av våningsplanet. De får support av SAP och ingår i ett mentorprogram.

Det blev som sagt en fullmatad dag. Kul att SAP satsade en hel dag med media på sitt ekopartnersystem.