Elgiganten laddar upp inför Black Friday, ytterligare tre varuhus invigs på fredag!

Nu ökar Elgiganten takten med att bygga om och modernisera sina varuhus.

På fredag, en vecka innan Black Friday, är det dags för ytterligare tre nya konceptvaruhus att slå upp portarna och välkomna kunder till en helt ny butiksupplevelse.

Elgiganten Lund, Erikslund och Kungsgatan är efter en tids ombyggnationer äntligen redo att visa upp sina nya varuhus. I det nya citykonceptet på Kungsgatan lanseras också ett helt nytt servicekoncept med Instore Repair, där auktoriserade Apple reparationer genomförs. Utöver det tillkommer också nya installationstjänster där ett stort fokus ligger på digitala nätverk i hemmet. Nytt citykonceptet på Kungsgatan blir också att Elgigantens Epoq kök får en stor utställning. Elgigantens nya butikskoncept har tidigare under hösten rullats ut i fem varuhus med stor succé. Redan förra året byggdes alla Elgigantens 65 Phonehouse butiker om till det senaste konceptet.

– Att en vecka innan Sveriges största handelsdag äger rum få möjligheten att inviga tre nybyggda varuhus i olika delar av landet känns fantastiskt! Teamen i Lund, Erikslund och Kungsgatan har jobbat stenhårt den senaste tiden för att få allt i ordning inför ny invigningen på fredag. Vi är mycket stolta och ser fram emot att för första gången få visa kunderna i Skåne, Västerås och Stockholmscity vårt senaste butikskoncept, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Elgigantens senaste butikskoncept integrerar den analoga butiksmiljön med den digitala och uppkopplade världen. Denna kombination möjliggör ett bredare sortiment för butikerna och en mer flexibel kundupplevelse. Istället för att ”bara” klämma och känna kommer kunderna tillexempel kunna koppla upp och testa produkterna i miljöer som känns mer som hemma. I varuhuset kommer man också hitta det allra senaste inom smarta hem med nya och inspirerande lösningar. Genom digitala skärmar kan kunderna själva beställa produkter från ett utökat sortiment och välja vilken typ av leverans som passar dem bäst, direkt hem, till närmsta postombud eller till varuhuset. Genom flexibla kassalinjer kommer kunderna också spara tid, till exempel kan betalningar ske vid alla säljdiskar och kassalinjen kan snabbt göras om till supportdiskar. När man trycker fram en kölapp kan man välja att registrera sitt telefonnummer. Detta gör att kunderna kan strosa runt i butiken medan de väntar på sin tur, när det plingar till i telefonen meddelar ett sms att det blivit din tur.

– Butikerna som byggts om till vårt senaste koncept har visat en mycket positiv utveckling. Vi ser att kundnöjdheten ökar och att fler kunder tar hjälp av våra specialister när de besöker våra butiker. De får då rådgivning och kompletta lösningar som matchar deras behov. Vårt nya butikskoncept går också i linje med det smarta hemmet vilket inspirerar våra kunder och speglar nuet, säger Niclas Eriksson.

Fysiska butiker viktiga för kunderna

Trots en tydlig digitalisering och en stark tillväxt för e-handeln ser Elgiganten att de fysiska butikerna fyller en väldigt viktig funktion för kunderna.

– Allt eftersom tekniken blir mer avancerad ser vi att möjligheten till installation, service och support blir viktigare för våra kunder. Kunderna vill också klämma och känna och framför allt se produkterna innan de handlar. Våra fysiska varuhus fyller en viktig funktion där våra kunder får bra service av kompetent personal och snabb tillgång till produkterna, säger Niclas Eriksson.