EMC-chefen Mats Oretorp: ”Vi måste göra våld på oss själva”
Hem REPORTAGE EMC-chefen Mats Oretorp: ”Vi måste göra våld på oss själva”

EMC-chefen Mats Oretorp: ”Vi måste göra våld på oss själva”

Publicerat av: Redaktionen

Han var med och startade ett framgångsrikt dotcom-bolag. Han ledde Dell Sverige under deras inträde i kanalen. Nyligen hjälpte han nordens största träningskedja att ta steget ut från gymlokalerna. Nå, EMC:s sverigechef Mats Oretorp har förstås gjort mycket mer. Möt honom här.
(forts. fr. föreg. sida)

Mats Oretorp, EMC

Han började den 26 maj i år och det ser förvisso fullständigt logiskt ut att han skulle komma tillbaka till it-branschen och tekniken. Fast vid ett tillfälle tidigare i sin karriär lovade han sig själv att aldrig mer jobba med teknik. Det var 2000, när han fick chansen att vara med om att starta IBX, ett bolag som utvecklade tjänster för effektivare inköp genom att utnyttja den då nyfunna kraften i Internet., Han lämnade sin dåvarande arbetsgivare HP med orden i huvudet: ”nu har jag klappat min sista server”.

– De orden fick jag ju äta upp fyra år senare när jag gick till Dell, 2004, säger han och skrattar.

IBX grundades av Ericsson, Investor och SEB.

– Det var fantastiskt kul att vara med och dra igång ett bolag från scratch. Noll kronor i intäkter och inga kundavtal. Men 135 miljoner på banken från institutionella, stora, trygga ägare som hade en ambition och med Claes Dahlbäck som styrelseordförande och så.

Dessutom, konstaterar han, låg området närmare det han hade intresserat sig för på Tekniska Högskolan i Linköping. Det hade till stor del handlat mycket om inköpsprocesser och materialflöden.

Nyfiken och närvarande

Jag har träffat Mats vid några tillfällen tidigare och alltid slagits av hans ljusa utstrålning, hans nyfikenhet och närvaro i mötet. När han pratar om IBX-tiden lyser han upp ytterligare något och använder uttryck som ”euforisk glädje”, när han pratar om att slippa behöva förstå sådant som ”jag inte från början hade riktigt bra koll på, som operativsystem och databaser”.

Nej, han framstår inte som någon tekniker och han säger själv att han inte är det. Så hur, frågar man sig då, kom det sig att han 1994 började på HP i en roll som krävde koll på tekniken?

– Det som lockade direkt efter universitetet var snarare att hamna på ett varumärke som erbjöd karriärsmöjligheter och där stod HP ut på den tiden.

Det blev sex år hos dem, varav två i Tyskland. Det skulle måhända vara en mindre intressant detalj i sammanhanget om det inte vore för att det var där han träffade sin fru, Tina. Hon jobbade också på HP och följde gärna med till Sverige när HP:s svenske försäljningschef Carl Frögelius ringde och frågade om han ville komma hem, till en roll som marknadschef för HP Sverige.

Jodå, svarade alltså Mats, glad över att ha fått förtroendet och över den nya rollen.

– Det var ett viktigt steg i min karriär. Rollen var större än någon jag haft tidigare och jag tog steget till att leda andra ledare.

Du gick också från försäljning till marknad. Hur hanterade du det?

– Visst var det en sväng att gå från försäljning och affärsutveckling till ren marknad. Och det är väl något som syns i min karriär [överlag]. Så var det på Dell också att det var lite sälj, och sedan lite marknad och så lite general management.

– Så har det alltid varit och min syn på det är att i en b2b-värld är ju sälj och marknad olika delar av samma process. Så jag tyckte inte att det var ett så himla stort steg då.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00