En global undersökning visar på en ökad implementeringstakt av digital teknologi under 2021

Det globala teknologiföretaget HCL Technologies, (HCL), avslöjar idag resultatet från en undersökning kring investeringar i digital teknik och distribution i kölvattnet av COVID-19.

En global undersökning visar på en ökad implementeringstakt av digital teknologi under 2021

Rapporten Digital Acceleration for Business Resilience har framtagits i samarbete med Vanson Bourne och är baserad på svar från 420 beslutsfattare på företag inom IT-branschen.

Resultatet visar att en majoritet av företagen (89%) ökar takten på sina digitala initiativ, som i rapporten benämns ”Digital Acceleration”. Respondenterna anger cybersäkerhet och molnet som de två främsta teknologierna att få ökade investeringar för, som en direkt följd av pandemin.

Rapporten avslöjar även tre viktiga åtgärder som företagsledare bör vidta för att förverkliga fördelarna med digital acceleration för organisationen och kunderna. Dessa steg inkluderar omprioritering av digitala investeringar, nedkortade implementeringscykler, inspektion och omarbetning av affärsarkitektur för operativ flexibilitet, samt granskning av ekosystemet för partners, för att säkerställa att deras företag har rätt extern expertis. Även om dessa åtgärder är nödvändiga för företag över hela världen, belyser resultatet även att de bör utformas och distribueras på ett unikt sätt beroende på bransch.

Digital acceleration driver företagsledare att förvandla sina treåriga färdplaner för digital transformation mot en iterativ implementering som kan främja långsiktiga förändringar för att förbli konkurrenskraftiga och stödja affärs- och kundbehov. Det är tydligt att beslutsfattare nu vidtar åtgärder för att hålla sig konkurrenskraftiga i den nuvarande situationen – från att budgetera för nya anpassningsbara innovationer som främjar företagens flexibilitet till att utforma strategiska partnerekosystem.

COVID-19 har flyttat styrelsens fokus mot digitala investeringar

Ett intressant resultat från undersökningen är en stor ökning i styrelsernas fokus på digital transformation idag, jämfört med innan pandemin – från 42% i början av 2020 till 55% i dagsläget. Ju längre tid som pandemin pågår förväntas detta fokus fortsätta att öka. Dessutom har de branscher som 2020 startade från noll vad gäller styrelsernas digitala fokus, rapporterat den största ökningen under hela året. Därmed har klyftan mellan företagen minskat på detta område och visar på en utjämning av digitalt investeringsfokus över hela branscher. Undersökningen visar också att 88% av organisationerna redan har en formell strategi för digital transformation på plats, samt att 57% har en taktisk färdplan att följa, vilket gör NextGen-implementeringar under digital acceleration avgörande för motståndskraften.

En agil arkitektur förstärker affärsstabiliteten

Pandemin har påverkat affärerna på global nivå. 62% av organisationerna rapporterar en negativ påverkan på försörjningskedjan, medan 90% rapporterar en förändring i efterfrågan (antingen positiv eller negativ). Slutsatsen är att det finns ett behov av större inbyggd flexibilitet i affärsprocesser och teknikarkitektur för att kunna bemöta osäkra situationer, såväl nu som i framtiden.

För stora och komplexa äldre organisationer är oförmågan att snabbt anpassa sig och testa affärsmodeller på ett iterativt sätt en kritisk utmaning för transformation. Ett ökat fokus på nästa generations teknik, såsom cybersäkerhet och moln, är nödvändigt för att framtidssäkra dagens företag.

COVID belyser vikten av ett strategiskt ekosystem av partners

Företagsledare är väl medvetna om att dagens affärslandskap sträcker sig bortom deras individuella organisation. Undersökningen visar att 45% av de tillfrågade använder sig av ett ekosystem av partners för att genomföra sin digitala transformation och 48% rapporterar att externa partners spelar en roll när de definierar sina digitala transformationsstrategier.

Ytterligare resultat från undersökningen inkluderar:

  • Respondenterna uppger att de tre största hindren för digital transformation är IT-säkerhet/styrning (40%), äldre teknik (35%) och avsaknad av intern kompetens (35%)
  • Över hälften (58%) av de tillfrågade uppger att de skapat nya interna team för att förverkliga digital transformation, medan endast en mindre andel (55%) säger sig genomför detta inom affärsenheter
  • 70% av organisationerna med en stabil datastrategi erbjuder en jämn kundupplevelse över alla kanaler, jämfört med 27% av organisationerna med ofullständiga eller obefintliga datastrategier