En informell ledare med ”let’s do it”-attityd

[PÅ STAN MED] Vi fick möjligheten till ett exklusivt frukostmöte med Sofia Björnerfors och det tackade vi inte nej till.

Sofia Björnerfors, PR Manager, för Sweden Consumer Device, Huawei

Hon är PR Manager, för Sweden Consumer Device, på Huawei. Det blev en härlig start på dagen med fräscha juicer, god gröt, gamla minnen och nya insikter.

Det är långt ifrån första gången som vi har förmånen att träffa Sofia. Det känns som att hon alltid utstrålar glädje och energi. Senare i samtalet kommer vi in på varför hon tycker att det är allas ansvar att bidra till en positiv stämning på arbetsplatsen.

Det var dags att röra på sig

Hon har nyligen avslutat en 15 år lång och framgångsrik anställning som Marknadschef på Epson. Det blir därför naturligt att börja där och vi frågar henne om hur det känns att inte vara kvar på Epson längre?

”Epson kommer för alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta och faktum är att jag inte hade kunnat tänka mig att gå till en av deras konkurrenter. Det hade inte känts rätt. De 15 åren på Epson har gett mig otroligt mycket kunskap och många vänner i branschen. Jag har nu en bred erfarenhet av marknadsföring i alla dess former eftersom jag har haft förmånen att få arbeta med alla möjliga marknadsaktiviteter, både stort och smått, inom både B2C och B2B. Och alltid nära säljavdelningen – det är avgörande viktigt. Det har varit mitt drömjobb helt enkelt. När erbjudandet från Huawei kom började jag på allvar fundera över hur jag ville att min egen karriär skulle utvecklas. Jag lämnade inte Epson för att jag inte trivdes där utan helt enkelt för att det var dags för mig att prova något annat för att fortsätta att utvecklas. Huawei erbjöd mig en utmaning som jag inte kunde säga nej till”, svarar Sofia.

Det löser sig!

Hon avslöjar att hon redan i unga år visade prov på en ganska obekymrad inställning till livets utmaningar. Det handlar inte om nonchalans eller att inte ta saker på allvar utan om en inbyggd grundtrygghet i att allt löser sig. Speciellt om man är handlingskraftig och lösningsorienterad.

”Det är klart att vissa ibland upplevde att jag tog för lätt på saker och ting när jag växte upp. Min inställning var däremot att det inte var någon mening med att jaga upp sig för alla småsaker som händer, alternativt inte händer, i ens liv. Efter skolan provade jag på många olika saker men hade hela tiden en dragning åt att jobba utomlands. Det ledde först till några månader i Spanien och sedan till England där jag varvade studier med att jobba. Det var nyttigt och lärorikt på många sätt att prova sina vingar i unga år”, säger hon.

Drogs åt marknadsföring

Väl hemma i Sverige igen tog hon anställning på Carbomax, ett företag som säljer kolprodukter och legeringar till stålindustrin och gjuterier i Sverige. Där jobbade hon som Sälj- och Inköpskoordinator i fyra och ett halvt år. När företaget flyttade hennes avdelning till Västerås blev det en anledning att gå vidare och vid denna tidpunkt hade intresset för marknadsföring stärkts. Nästa utmaning blev därför som Nordisk VD-assistent och Marknadskoordinator på SSL Sverige AB med flera stora varumärken. Intresset växte ytterligare och med det också en drivkraft att komma in tidigare i processen och vara med och påverka strategiska beslut från början. Det blev dags att sätta sig i skolbänken igen.

Men innan tog hon tillfället i akt att ge sig iväg på en lång backpacker-resa som tog henne och en vänninna till Asien och Nya Zeeland. Resa är nämligen ett av Sofias största intressen och hon försöker ta alla chanser till att se och upptäcka nya platser. Väl hemma igen började hon att studera till Marknadsekonom och när sedan tjänsten på Epson dök upp var det en perfekt match. Och 15 år senare summeras en lång och lyckad resa inom företaget. Epson har mer än fördubblat sin verksamhet på den svenska marknaden, etablerat sig inom B2B och som marknadsledare inom projektorer.

Hon har haft många olika ledarroller

Under vårt samtal återkommer vi flera gånger till olika händelser i Sofias liv där hon har tagit på sig såväl ansvaret som ledarrollen. Redan på gymnasiet började hennes förmåga att administrera och leda olika aktiviteter att visa sig på allvar. Det var inte ovanligt att hon, frivilligt eller ofrivilligt, hamnade i rollen som den som skulle ”fixa” att saker blev gjorda. En roll som är vanlig för de som får omgivningens förtroende och inte ryggar för att ta ansvaret, med andra ord de ”informella ledarna”.

Hon har varit aktiv med olika lagidrotter i stora delar av sitt liv. I början av hennes anställning på Epson spelade hon innebandy i Division 1 laget Täby IS och självklart hade hon kaptensbindeln runt sin vänstra överarm. Hon berättar för oss att hon även här fick en informell ledarroll som spelarråd och anordnade olika aktiviteter för att säkerställa lagets sammanhållning. Till slut blev det ohållbart att bedriva en satsning på elitnivå och samtidigt göra karriär i yrkeslivet. En realitet som tyvärr drabbar kvinnor oftare än män.

Hälsa är viktigt

Sofia är engagerad i frågor som rör hälsa i olika former. Därför är det inte förvånande att hon var med och tog initiativet till ett hälsoprojekt på arbetsplatsen. Syftet med projektet var att få alla att tänka över sin egen livsstil och om behovet fanns få hjälp att ändra lite på sina vanor och ovanor.

”Det var inte någon tävling och det handlade inte om några moraliska pekpinnar om vad som är rätt och fel. Vår tanke var att vi alla, både jag själv och mina kollegor, skulle ges en chans att stanna upp mitt i vardagen, som givetvis såg olika ut för oss alla, och få en sporre att ändra de delar av vårt leverne som inte var hälsosamt.  Vi var medvetna om att ämnet är känsligt men jag upplevde ändå att vi nådde ut till de allra flesta på ett positivt sätt. Precis som det var menat”, förklarar Sofia.

”I ett annat projekt tog vi in en idrottspsykolog som bland annat ställde frågan till samtliga medarbetare om vad de fick för energi när chefen kom in i rummet, på en skala mellan ett och tio.
En uppföljande fråga löd – Hur tror du att du själv uppfattas när du stiger in på arbetsplatsen? Det är jobbiga frågor att hantera men jag är övertygad om att vi måste reflektera över dessa frågeställningar för att inse hur vårt eget beteende påverkar andra”, säger hon allvarligt. ”Det är varje individs gemensamma ansvar att se till att vi har roligt på jobbet. Och om det är roligt på jobbet med bra samarbeten så blir också jobbet som mest givande och kul. Det blir en positiv spiral”, förtydligar Sofia.

Slår ett slag för tydlig och inspirerande kommunikation

Hon fortsätter med att påpeka en annan sak som hon tycker är mycket viktig.

”Jag har, sedan jag kom in i IT-branschen, brunnit för att vi behöver bli bättre på att nå ut med tekniken, och dess möjligheter, till en bredare målgrupp. Vi har tyvärr en tendens att använda uttryck och begrepp som bara de som redan är i branschen förstår. Jag tycker att det är oerhört viktigt att vi kommunicerar så att fler människor förstår vad det är som vi pratar om. Teknik är både kul och spännande och därför vill jag inte att vi ska fastna i ett språk som inte alla förstår. Jag vill inspirera fler att upptäcka tekniken och hur den kan förenkla i stället för att prata specifikationer”, säger Sofia engagerat.

En spännande framtid väntar

Nu har Sofia påbörjat en ny resa och det syns på henne att hon är full av energi och tillförsikt inför hennes fortsatta karriär på Huawei. Bakgrunden med ansvar för alla delar av marknadsföringen på Epson har onekligen rustat henne för uppgiften. Ett företag i så snabb tillväxt behöver starka individer som kan bidra med struktur och långsiktiga strategier samtidigt som man levererar här och nu.

”Det är ett, i sammanhanget, ungt företag och det händer så mycket just nu. För tillfället är vi fem personer i vårt marknadsteam men ytterligare tre är på väg in. Det är givetvis kul att vi expanderar så snabbt för det är tack vare att det går riktigt bra för oss. Det finns dessutom en företagskultur som är helt annorlunda än allt jag tidigare erfarit. En entreprenörsanda som ger dig fria tyglar att tänka utanför boxen och man vågar prova nya vägar. Vi hade till exempel nyligen ett pressevent för matjournalister för att prata om funktioner i den nya telefonen som är länkade till mat och alla aspekter av det. Det blev oerhört lyckat och öppnade helt nya dörrar för oss att nå ut med att teknik är kul. Otroligt inspirerande!”, fortsätter hon.

”Jag har alltid älskat det internationella perspektivet. Att jobba utomlands känns inte aktuellt i nuläget med två barn i skolålderna. Därför är jag glad över att vara på Huawei där hela organisationen och även marknadsteamet består av medarbetare från olika länder så jag får ändå chansen att erfara och lära av att vi kommer från olika kulturer. Det är så lärorikt och givande. Vi bygger ett fantastiskt team och det händer nya inspirerande saker hela tiden”, avslutar Sofia Björnerfors entusiastiskt.

Hennes entusiasm smittar av sig!

Privat
Namn:                                        Sofia Björnerfors
Ålder:                                         44 år
Bor:                                             Sundbyberg
Familj:                                        Man, dotter 13 år och son 10 år
Intressen:                                  Resor, Hälsa & Träning, Skidor (Alpint), Ett aktivt liv
Senaste talbok:                         Keplers senaste ”Lazaros”
Senaste film:                             “A Star is born”
Favoriträtt:                                Fisk- & Skaldjursgryta
Antal devices:                           7