En känsla av färg har inverkan på pengar

Hur många av er som företagare skulle sätta upp “granska färgpalett” på listan över de viktigaste prioriteringarna för att driva företagets tillväxt? Inte många skulle jag tro.

Vårt förhållande till färg är inte allmänt vedertaget, trots att det är det första intrycket vi får när det gäller allt som vi möter. Det är faktiskt så kraftfullt att våra kroppar registrerar röda rum som varmare än dess verkliga temperatur och färgval kan även hjälpa företag att öka försäljning, varumärkeskännedom och prestandan inom ett team.

De fyra psykologiska primära färgerna – rött, blått, gult och grönt – påverkar kroppen, sinnet, känslorna och den avgörande balansen mellan de tre. Jag tycker att effekten av dessa psykologiska utlösare är fascinerande.epson

Detaljhandelsprestanda
Många återförsäljare använder gråtoner runt sina kassaapparater på grund av att det ger ett elegant och sofistikerat utseende. Emellertid förknippas grått instinktivt med den kommande vintern och kan uppmuntra försiktighet.

Däremot är det alltid en bra idé att använda färgen grönt i situationer där pengar byter ägare. I naturen kommunicerar grönt närvaro av vatten, så vi vet att vi inte kommer att svälta. Inom detaljhandeln betyder det att vi är mer benägna att spendera fritt utan att få ångest.

Det finns andra färger som kan hjälpa försäljningen. År 1998 marknadsförde ett välkänt postorderföretag en opera-CD med två broschyrer som var identiska till utseende förutom färgen. En var i varmt rött och svart, medan den andra hade samma röda färg mot en varmt mörkblå färg. Den röda/blå blandningen kommunicerades mer känslomässigt och resulterade i 5,6 % mer försäljning, vilket i detta fall var flera hundratusen CD-skivor.

Varumärkeskännedom och påverkan
Det är ingen tillfällighet att så många tjänsteföretag och banker har blå logotyper. Tänk på Microsoft, IBM, Dell, Deutsche Bank, RBS och JP Morgan till exempel – vad försöker de att kommunicera?

Blått är minnets färg: starkt blått uppmuntrar till klart tänkande, och mjukt ljusblått hjälper koncentrationen. Blått representerar kompetens, tillförlitlighet och pålitlighet, vilket betyder att det är en utmärkt färg för en tjänsteleverantör och, efter finanskrisen, banker.

Rött däremot är en färg som vi förknippar med makt och dominans och används ofta i logotyper för varumärken som har att göra med produkter, till exempel Coca-Cola, Colgate, McDonalds och Lego. Det används också flitigt av oljejättar som Esso, Shell, Exxon och Texaco och hjälper till att etablera en övertygande utstrålning runt ett varumärke.

Rött och blått är de två mest populära färgerna som används för företags varumärken och medan det finns många andra tips och insikter om användningen av andra färger, vill jag nämna hur butiker och online-verksamheter kan dra nytta av att tänka på hur de använder färg.

År 2004 förbättrade en välkänd global återförsäljare deras varumärkeskännedom i butikerna från 8% till 80% av de tillfrågade genom att införa företagsfärger till sin palett utan att lägga en logotyp. Detta bevisar återigen vikten av färg i verksamheten.

Laganda
Slutligen har studier visat att sjukfrånvaro, motivation och produktivitet påverkas av färgerna på en arbetsplats inredning. Varma vänliga färger fungerar bra, men olika utrymmen kan utformas för att stödja olika typer av arbete. Blå färger kan hjälpa koncentrationen, medan gula kan användas för att öka kreativiteten. Men harmoni är viktigt – färgerna får inte skära sig.

Post Comment