Endava, en av världens ledande leverantörer av tjänster för digital acceleration, agil mjukvaruutveckling och intelligenta automationstjänster, ökar nu sin satsning på den svenska marknaden.
Företaget har redan flera svenska storbolag som kunder och ser en stor potential i att vinna marknadsandelar på den svenska marknaden.
Endava har redan idag anställda i Sverige och svenska kunder som Boozt.com och mobilitetsföretaget Lynk & Co. Endava kommer att anställa fler medarbetare i Sverige och fokusera särskilt på finansiella tjänster, betalningar, detaljhandeln och fordonsindustrin.
Företaget grundades i England för 20 år sedan, har över 10 000 anställda och internationella kunder som Volkswagen, Nets och Maersk. Bolaget är noterat på New York-börsen med ett börsvärde på motsvarande cirka 58 miljarder kronor (cirka 6,1 miljarder dollar). Under det senaste räkenskapsåret ökade Endava intäkterna med 27 procent till motsvarande 5,5 miljarder kronor (446 miljoner GBP).
– Sverige har ett imponerande ekosystem inom tech, en entreprenörsanda som är unik med många framträdande teknikföretag samtidigt som Sverige i ett globalt perspektiv har kommit mycket långt inom det digitala området, säger Philip Carl, Nordenchef för Endava.
Ett kärnområde för Endava är digitalisering och bolaget använder sig av begreppet ”digital acceleration” för att vägleda kunderna i deras digitala förändringsprojekt. Det innebär att hjälpa kunderna att påskynda sin digitaliseringsresa med konkreta åtgärder som kan vidtas för att få snabb effekt men även är del i en långsiktig vision.
– Många av våra konkurrenter levererar visioner och strategier men lämnar kunden ensam i att implementera tekniken. Det är också vanligt att man levererar färdiga lösningar utan den strategiska affärsrådgivningen. Vårt angreppssätt är att en digitaliseringsresa är ständigt pågående, att förändring måste ske i små steg tillsammans med kunden. Det är inte bara tekniken som ska fungera, användarna behöver tid att ändra beteenden och anpassa sig till nya arbetssätt. Dessutom får digitaliseringsprojekt nästan alltid effekter på många delar av verksamheten och vi behöver arbeta hela vägen från kundupplevelse till data och drift, fortsätter Philip Carl.
De senaste åren har utvecklingen inom digitalisering skett mycket snabbt både vad gäller affärsprocesser och medarbetare. Endava ser att många företag idag är mer trygga än tidigare med att pröva idéer i mindre pilotprojekt och småskaliga distributioner.
– Pandemiåren har visat hur djupt digitalisering inverkar på en organisation och vilka möjligheter en förändring innebär. Digitalisering är inte längre bara ett sätt för organisationen att nå sina kunder och utöka sin marknadsandel, utan också en möjlighet att utveckla hela företaget, dess styrning och beslutsfattande, säger Philip Carl.