Episerver utnämner svenska Jessica Fardin till global CMO

Episerver, Sveriges ledande plattform för CMS, e-handel och digital marknadsföring, har utnämnt Jessica Fardin till global marknadschef, Chief Marketing Officer.

Jessica Fardin

Jessica har i sin tidigare roll som senior vice president för marknadsföringen under fyra framgångsrika år ansvarat för bolagets globala marknadsföring, bland annat under förvärvet av Insight Venture Partners för cirka USD 1,2 miljarder. Under Jessicas ledning har antalet nya kunder i USA och Kanada ökat med 87 procent.

Jessica Fardin har nyligen fått internationellt erkännande när hon nominerades till 2019 DMN Marketing Hall of Femme. Hundratals kvinnliga ledare var föreslagna men endast 15 nomineringar antogs, däribland kvinnliga marknadsförare från företag som Citi, Deloitte och Jessica från Episerver. Jessica Fardins marknadsföringsteam bidrog till en 87 procentig ökning av nya nettokunder för Episerver i Nordamerika och en 183 procentig ökning av nykundsförsäljningen i Sverige.

-Jag är hedrad över utnämningen till CMO på koncernnivå. Episervers planer för ännu mer tillväxt är effektiva, och jag är glad att kunna fortsätta bidra till att ge våra kunder möjlighet att skapa erfarenhet i världsklass, säger Jessica Fardin, CMO, Episerver.

Jessica Fardin tillsammans med sitt team runt marknadsföringen av Episervers Digital Experience Cloud bidrar med en modern och framåtblickande attityd till en bransch som domineras av manliga kollegor. Endast 23 procent av chefer på C-nivå inom techindustrin är kvinnor.

Episerver upplever en kraftig ökad försäljning som ett resultat av flera år av strategiska investeringar i sina partners, medarbetare och produkter. Investeringarna betalar sig. Episerver levererar enligt undersökningsinstitutet Forrester branschens högsta RoI, return of investment, för sina kunder med 443 procent under 3 år. Det sker genom halverad tidsåtgång för uppdateringar av innehåll, kraftiga besparingar genom molnbaserade hostingtjänster, ökade intäkter genom AI-baserad personalisering och förbättrad upplevelser för användare. Kunderna visar samtidigt Episerver fortsatt förtroende genom att följa med i övergången till Episerver Digital Experience Cloud.

Jessica kommer att fortsätta att ha Episervers kontor i Stockholm som sin bas.