Gammal teknik kostar kunder: Europeiska e-handelsföretag kämpar med dålig prestanda på sina webbplatser
Hem NyheterUndersökningar Europeiska e-handelsföretag kämpar med dålig prestanda på sina webbplatser

Europeiska e-handelsföretag kämpar med dålig prestanda på sina webbplatser

Publicerat av: Redaktionen

Ny rapport visar att monolitisk CMS förhindrar kreativa och effektiva hastighets- och omnichannel-strategier.

Storyblok, ett av de ledande företagen inom content managemenet system (CMS) 2022, som ger både utvecklare och kreatörer möjlighet att skapa bättre innehållsupplevelser i alla digitala kanaler, presenterar i dag resultaten av sin Enterprise eCommerce Leader Report (2023 EMEA).

Rapporten sammanställer data från 3 583 e-handelsföretag i EMEA-regionerna (Europa, Mellanöstern och Afrika) som har fler än 100 anställda och en omsättning på över 10 miljoner dollar.

Rapporten avslöjar att de fem största monolitiska CMS-systemen har dåliga resultat i Google Lighthouse-hastighet och prestanda och att webbplatser som bygger på sådana system maximalt får ett genomsnittligt resultat på 34,6 poäng av 100 möjliga. Så låga poäng har en negativ inverkan på lyhördhet och visuell stabilitet, vilket gör webbplatserna svårare att använda och sänker konverteringsfrekvensen.

Detta leder till försämrad försäljning för företagen.

Andra anmärkningsvärda resultat från rapporten:

  • I takt med att trafiken växer är e-handelsföretag mer benägna att använda fler än ett CMS. Den genomsnittliga månatliga trafiken för företag som använder ett enda CMS är 2 678 933 besökare och för företag som använder två CMS är antalet 4 303 393. Detta leder till ett silo-uppdelat innehåll som förhindrar omnichannel-marketing
  • Gammal teknik kostar kunder: Europeiska e-handelsföretag kämpar med dålig prestanda på sina webbplatserAtt lägga till innehåll på ett annat språk ökar trafiken avsevärt: ett till tre ytterligare språk kan leda till en tillväxt på upp till 26 % under en tremånadersperiod och en tillväxt på 24 % under en sexmånadersperiod
  • Samtliga av de fem bästa monolitiska CMS-systemen klarar sig dåligt när det gäller ”Time to Interactive” (TTI), som spänner från 9,5 till 13,3 sekunder
  • De mest populära frontend-teknikerna är: #1 React, #2 Vue, #3 Angular
  • De vanligaste e-handelsplattformarna är: #1 Magento, #2 Salesforce Commerce Cloud, #3 Shopify

”Monolitiska CMS hindrar e-handelsföretag från att leverera och utveckla de digitala upplevelser som kunderna förtjänar. Headless content management möjliggör inte bara markant högre hastighet och prestanda utan ger också oändliga möjligheter för de kanaler du kan använda för att nå dina kunder”, säger Dominik Angerer, medgrundare och VD för Storyblok.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>