Under slogan” where business comes to life” gick årets Exertis CapTech Expo av stapeln den 19e oktober.
Ett event som vuxit för varje år och som, delvis tack vare sin geografiska lokalisering på Sveriges solsida Göteborg, är mycket uppskattad av både utställare, kunder och besökare. IT-Kanalen var på plats och pratade med både besökare och utställare och han även med en kort pratstund med Mats Roosemark som är Marketing Director för Exertis CapTech i norden och Mats Oscarsson, Category Manager Education för Norden som bland annat berättade om ett mycket intressant projekt som har inletts och som vi förhoppningsvis kommer att få läsa och se mer om under 2018.
Enorm bredd
Precis som vanligt hölls eventet i Eriksbergshallen, Göteborg, som i år var mer fullbelagd än vanligt med utställare som spände över hela tekniksegmentet med allt från gaming (med fokus på e-Sports) och VR lösningar till djuplodade säkerhetslösningar. För de besökare som inte orkade gå på mässgolvet hela dagen så erbjöds även flera intressanta föreläsningar inom varierande områden.
– Jag har besökt CapTech Expo allt sedan starten för många år sedan och för varje år så blir jag mer och mer positivt överraskad. Dels uppskattar jag att eventet är placerat i Göteborg istället för i Stockholm vilket gör det enklare för oss på denna sida av Sverige att komma hit. Sedan har Expot alltid lyckats locka bra utställare och en bred grupp besökare vilket gör denna dag till en av de viktigaste nätverksträffarna under året. Att det sedan finns flera föreläsare att lyssna på gör bara det hela ännu bättre, berättar Johan Eriksson, infrastruktursansvarig på ett av Göteborgs större internationella företag.
Kombinerat med Scandinavians första lanseringsevent
Bland alla utställare återfanns bland annat Synology, ett av de mest framstående globala företagen på NAS marknaden som i år kombinerade partnerskap för Expot med ett eget lanseringsevent dagen innan. Detta event hölls dagen innan CapTech Expo och var det första av sitt slag i Skandinavien.
– Då vi under flera år haft ett partnerskap med Exertis CapTech kändes det logiskt att placera vårt eget lanseringsevent i samband med Expot. Synology grundades 2000 och tillverkar förutom nätverksansluten lagring även IP-övervakningslösningar och nätverksutrustning. Vi har stora planer för den svenska marknaden som över lag är en mycket IT-mogen marknad som ligger i absolut framkant och utav denna anledningen har vi även valt att samarbeta med Exertis CapTech som är väl förankrade i Sverige, berättar Joanne Plummer, Marketing Manager (UK, Ireland & Nordics).
– På NAS sidan så arbetar vi hårt med att hitta lösningar som integrerar publika och privata moln med hög säkerhet och skalbarhet och bland flera nyheter så vill vi framför allt lyfta fram vår första 6-disks enhet DS3018xs och även berätta att vi jobbar med en Mesh-baserad uppföljare till vår prisade router RT2600ac, avslutar Joanne.
Komplett företag
Vi träffar även MSI som är en gammal aktör på den svenska marknaden och som under senaste åren verkligen fått lite av en nytändning med en bredd inom IT sidan som få kan matcha. MSI har även fördelen med att ha svensk kontaktpersonal i form av Lovisa Tjernström Marketing & Communication Officer som kort berättar om varför MSI valt att medverka under Expot;
– Exertis CapTech Expo är en perfekt plats att träffa nya kontakter, partners och kunder som press, återförsäljare och andra personer från olika företag när allt samlas under ett och samma tak. Det är trevligt att se att CapTech i år har extra fokus kring eSports området då detta även är ett av MSI:s fokusområden berättar Lovisa.
– Till årets event så har vårt 1080 Ti Lightning med X370 M7 fått många att stanna upp och titta lite extra. Detta är en kombination som ger grym prestanda och kommer med riktigt häftig RGB belysning, berättar Natchai Stappers, komponentansvarig för MSI. Ja, dessa men även vår nya gaming laptop GE-raider som kommer med RGB baserad per tangentbordsknapp och en underbar 120 megahertz skärm med 3 millisekunders responstid fyller Lovisa i.
– Ser vi däremot till de produkter som vi tror kommer att bli storsäljare under kommande helger så ser vi istället mer budgetvänliga MSI 1070 Ti Gaming och Z370 moderkortet i stort men om jag istället skulle lyfta fram den produkt som jag personligen är mest stolt över så är det 1080 Ti Gaming X TRIO vilket mer eller mindre är en direkt utveckling baserad på feedback från press och vårt Community, säger Natchai.
– Överlag tror jag det är den övergripande kvalitén på våra produkter som lockar kunder och även detta är en positiv del av CapTechs Expo – att vi får en chans att visa upp produkter och lösningar som besökare annars bara kan läsa om, avslutar Lovisa.
Nytt affärsområde
Årets stora nyheten hos Exertis Captech är deras nya affärsområde Education. Som IT-Kanalen samt IT-Pedagogen ser framemot att följa under deras uppstartskede och utveckling.
Samlat positiva röster
Under dagen så hann vi även med att prata med flera besökare vilka kom från olika delar av landet och även närliggande länder. Och det samlade budskapet från dessa var att Exertis CapTech Expo är lite av ett måste-expo, ett expo där alla möts på lika villkor och där kunskap ges och tas med en öppenhet som sällan upplevs på andra platser. Att årets fokus låg på eSport var även detta väldigt uppskattat för trots att alla inte spelar, inte officiellt i varje fall som en av deltagarna sa, så visar just Gamingsidan lite av möjligheterna med dagens system. Det enda negativa vi hörde var att parkeringsplatserna snabbt tog slut.
Så med detta i ryggen så måste vi säga att vi redan nu blickar fram mot nästa års upplaga och detta är något som vi verkligen rekommenderar även dig att göra – Håll koll på Exertis CapTechs hemsida och när nästa års datum tillkännages – reservera denna dag för en upplevelse utöver det vanliga.