Explore IT

Yasuragi utanför Stockholm var åter platsen för Ingram Micros årliga höstevent för partners.

Nytt för i år var att de hade dragit ner lite på mässområdet och istället även satsat på upplevelserum där besökarna bland annat kunde prova på VR- och AI-produkter.

Ingram Micros nordiske marknadschef Fredrik Westeren hälsade alla välkomna till ett smörgårdsbord av produkter och tjänster. Det var mer utbildning och mindre utställning i årets upplaga av eventet.

Ingram Micro berättade om hur de är beredda att möta den resa som marknaden gör just nu med fokus på:

·        Från människa till maskin
·        Från hårdvara till tjänster
·        Från konkurrens till samarbete.

William van Kerkvoorde som är VD på Ingram Micro intog scenen och informerade om företagets strategi:

”Ingram Micro’s vision är att vara den marknadsledande distributören i Norden genom att erbjuda ekosystem som är ”best in class” och automatiserade plattformar för att kunna förverkliga framtidens sätt att konsumera teknologi. Vi ska överträffa kundernas förväntningar på att effektivt leverera produkter och tjänster och ge den bästa kundupplevelsen samtidigt som vi tar fram värdeadderande lösningar och XaaS erbjudanden”.

85 % av jobben finns inte idag

Omar Berrada, Nordics Regional Field Marketing Manager på Dell, talade om de utmaningar som vi ställs inför när stora delar av spelplanen avseende hur vi arbetar kommer att ändras radikalt. Redan år 2020 kommer cirka 60 % av vårt arbete att utföras utanför de traditionella kontorstiderna. Det ställer bland annat krav på möjligheterna att koppla upp sig och inte minst på ett säkert sätt. Omar berättar också att enligt en studie som Dell har gjort, Realizing 2030, säger de att 85 % av de jobb som finns år 2030 ännu inte har ”uppfunnits”. Nya typer av arbeten kommer med andra ord att skapas i framtiden. Det ställer givetvis krav på både företag, skolor samt samhället i stort. Många av de som kommer att arbeta då går i skolan idag.

Klas Hammar, Partner Development Lead på Microsoft, menade att den digitala transformationen som vi upplever nu är den fjärde industriella revolutionen. Han säger också att vi inte kan tolka framtiden baserat på historien även om vi självklart ska dra lärdom av den. De digitala företagen ökar sin årliga omsättning med 100 miljoner dollar för varje år. Samtidigt är det många företag som får se sina affärsmodeller ställas på ända. Även företag som Microsoft genomgår förändringar och Klas berättar att deras affär inte handlar om enbart teknik längre.

”Vi är en plattformsleverantör och vi pratar lösningar på våra plattformar med kunder och partners”, säger Klas.

Kundresan är inte linjär längre

Daniel Antonsson, HP:s Partnerchef i Sverige, pratade om vikten av att bygga en fungerande Omnichannel som ger en sömlös kundupplevelse oavsett vilken kanal man väljer. Kundresan är inte längre linjär och det gäller att fånga såväl Showroomers, de som börjar sin kundresa i affären, som Webroomers, de som börjar sina köp med att kolla på webben.

Daniel lyfter också fram att röststyrning kommer starkt och han förklarar att det ändrar förutsättningarna för till exempel sökningar på nätet eftersom du endast får ett talat svar istället för en lista att välja från som vid en traditionell Google-sökning.

Hjälper Alzheimerforskningen

Patrik Isberg

Patrik Isberg, försäljningschef på HPE, talade bland annat om deras arbete med att skapa datorer som har en mindre påverkan på miljön genom att de till exempel inte är lika energikrävande som sina föregångare. Det intressanta är att de samtidigt skapar datorer med betydligt bättre kraft. Det handlar om Memory Driven Computing och HPE:s kraftfulla dator – The Machine. I korthet kan det beskrivas som att bearbetningen av data flyttas ut till minnet där det redan ligger lagrat. På så vis slipper man att skicka data fram och tillbaka i samma utsträckning som tidigare. Många ”flaskhalsar” undviks på så sätt och bearbetningen blir effektivare.

Behovet av att snabbt kunna analysera stora mängder data växer konstant. Ett exempel är inom Alzheimerforskningen där HPE blandat annat sponsrar Alzheimerfonden i Sverige. I Tyskland stöttar de DZNE, German Center for Neurodegenerative Disease, med lösningar byggda på Memory Driven Computing.

Vi frågar honom senare vilka trender han ser just nu?

”Primärt ser jag två tydliga trender. Den första är behovet av en ökad beräkningskapacitet oavsett om det handlar om AI, High Performance Computing, analys eller Edge Computing. Den andra är att alltfler efterfrågar möjligheten att köpa tjänster as-a-service och där har vi vårt erbjudande med GreenLake/Flexible Capacity. Ett event som detta är alltid intressant eftersom det ger oss möjligheten att träffa våra partners samt andra aktörer och berätta om det som vi på HPE arbetar med. Samtidigt får vi chansen att få input från dem. Det är alltid inspirerande och värdefullt”, svarar Patrik.

Genialiskt logistiksamarbete

William Van Kerkvoorde

Vi får möjligheten till en pratstund med Ingram Micros VD William van Kerkvoorde. Förra gången vi träffades var för ett år sedan och då var han precis ny på företaget. Den naturliga frågan blir således hur hans första år på Ingram Micro har varit.

”Spännande, intensivt, lärorikt och roligt”, svarar han med ett skratt och fortsätter ”Jag tror på samarbeten och vi sitter faktiskt som en spindel mitt i nätverket. Den positionen ska vi använda oss av. Vår organisation är dedikerad och våra partners är inne på samma resa som vi. Vi arbetar bland annat med workshops när vi tar fram lösningar för våra kunder. Vi ser också att vår försäljning i prenumerationsform ökar. Man kan se samma trend inom privat konsumtion, till exempel privatleasing av bilar. Jag vill påstå att det inte hade varit möjligt för fem år sedan”, förklarar William.

”Utvecklingen står inte still och det gäller att vara en del av den. Ett exempel på nya affärsmöjligheter är vårt lyckade samarbete med Zalando, ett stort modeföretag på nätet. Vi sköter hela deras distribution av kundleveranser och returhantering. Vi hade redan hela den infrastrukturen och kompetensen i vår verksamhet”, avslutar William.

Fredrik Westeren

Vi får också chansen att prata med deras nordiske marknadschef Fredrik Westeren som berättar att målgruppen är små och mellanstora företag.

”Vi vill hjälpa till med våra partners sweetspot. Interaktion är viktigare än någonsin och jag tror stenhårt på fördelarna med att nätverka tillsammans. Ett exempel är att innan vi planerade detta event frågade vi våra återförsäljare om vilka önskemål som de hade. Det är bland annat därför som vi har dragit ner lite på utställningsområdet och gett mer utrymme till utbildning och upplevelser. Vår utmaning består bland annat av att hela tiden fortsätta att utveckla vår kärnverksamhet samtidigt som vi tar fram värdeadderande lösningar för våra partners”, säger Fredrik.

Flera parallella transformationer

Vi passade även på att fråga Roland Chamia på Dell om vilka förväntningar som han har på dagens event.

”Förra gången Ingram Micro hade sitt Yasuragi-event, i november 2017, så var vårt samarbete ganska nytt. Vi startade upp vår gemensamma affär i maj 2017 och vi har efter det haft en fantastisk utveckling tillsammans. I år var jag därför nyfiken på att få träffa alla partners som gjort denna resa möjlig och få höra deras feedback kring hur de upplever Dell EMC och Ingram Micro tillsammans. Det är just kundmötena och möjligheten att träffa så många partners på ett och samma ställe som är det bästa”, svarar han.

Precis som vi tidigare frågat Patrik Isberg frågar vi även Roland om vilka trender som han ser tydligast just nu?

”Jag skulle säga att det är de olika transformationerna som sker idag. Den digitala transformationen som företag genomgår med appar, AI och IoT till exempel och hur de kan nyttja mjukvara och Data Analytics för att bli mer konkurrenskraftiga. Sedan har vi IT Transformationen som handlar om att använda infrastrukturen bättre och modernisera datacentret så att företag kan bli mer automatiserade. Därefter har vi Workforce transformation som handlar om hur människor förväntar sig att teknologi ska hjälpa dem att bli mer effektiva och kunna samverka bättre. Rätt verktyg till varje individ. Till sist har vi den kanske viktigaste av dem alla, Security Transformation, det vill säga hur du skyddar den växande mängden data”, avslutar Roland Chamia.

Efter två mycket intressanta och givande dagar med Ingram Micros värdskap kan vi konstatera att deras val att öka inslaget av utbildning i eventet nog är klokt. Det händer så mycket nu och det gäller att förstå vad det innebär.