Den europeiska marknaden för digital reklam ökade med över 30 % under 2021 till ett värde av 92 miljarder euro.
Den svenska marknaden värderas till nära 3,5 miljarder euro och har därmed ökat med 25 % under ett år.
Det visar AdEx Benchmark study som tas fram av IAB Europe, branschorganisationen som representerar ekosystemet för digital marknadsföring i Europa.
– Vi ser att hela den europeiska marknaden för digital annonsering ökar explosionsartat och Sverige är, sett till befolkningsmängd, det fjärde största landet för digital annonsering. AdEx Benchmark visar att marknaden har återhämtat sig efter pandemin och mer därtill, säger Kenneth Danielsson, vd på IAB Sverige.
Under 2020 ökade den digitala annonsmarknaden med 6,3 %, jämfört med 2021 års 30,5 % innebär den största ökningen sedan 2008. Inget av de 28 länder som är med i rapporten visade på en minskning. Den största ökningen har skett i Turkiet där marknaden nära fördubblats på ett år.
Ljud och video står för den största ökningen
Den kategori som ökar mest är audio som under 2021 ökade med 51 %. Även video har ökat explosionsartat med 46 % och display med 35 %.
Precis som tidigare år är Sverige det land som har den sjunde största marknadsandelen, efter Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Ryssland, Spanien och Italien. Ser man till befolkningsmängd kommer Sverige på en fjärdeplats i spendering av digital marknadsföring per capita.
Den fullständiga rapporten IAB Europe AdEx Benchmark Study publiceras i juni 2022 och alla IAB Sveriges medlemmar kommer få tillgång till den. Siffrorna från svenska marknaden kommer från IRM – Institutet för Reklam- & mediestatistik. Den 25 augusti bjuder IAB Sverige in till en genomlysning av reklammarknaden i Europa tillsammans med IRM.