IT-konsultjätten HCL Technologies (HCL), har tecknat ett avtal med Danmarkbaserade företaget Falck, vilket är ett av världens ledande företag inom räddningstjänster inom bland annat ambulans- och sjukvårdstjänster.
Avtalet innebär att HCL kommer att stödja Falcks affärsmässiga förändringsarbete genom att konsolidera, förenkla och standardisera Falcks IT-infrastrukturverksamhet via en centralt hanterad och global levereransmodell.
Den nya centraliserade leveransmodellen ska möjliggöra en högre grad av effektivitet genom automation, mer transparens kring kostnader och bättre operationell produktivitet. De leveranscentra som Falck kommer att använda omfattar det nya leveranscentrat i Göteborg, och sajter i USA och Sydamerika.
– Vår IT-infrastruktur är avgörande för hela vår verksamhet eftersom den ligger till grund för de applikationer och processer som gör det möjligt för våra team att hjälpa människor som snabbt behöver medicinsk vård, säger Poul Erbo Mortensen, Executive Vice President och COO på Falck.
– Vi valde HCL tack vare deras djupa erfarenhet av storskaliga förändringsprojekt där IT spelar en avgörande roll, både i Norden och i övriga världen.
– Vi ser fram emot att arbeta med Falck och skapa värde genom att samordna och effektivisera deras IT-infrastruktur, säger Pankaj Tagra, EVP, Nordic & DACH Business Head på HCL Technologies. HCL:s globala leveransmodell kommer att hjälpa Falck att utveckla bolaget och dess IT-miljö i linje med de snabba förändringar som sker på marknaden.
Falck finns representerade i 35 länder runt om i världen och har mer än 37 000 anställda.
Företaget har tre affärsområden: Ambulans, Sjukvård and Assistans. Falck:s nuvarande IT-miljö omfattar ett helt nät av datacenters, nätverk och operativsystem över hela världen, vilka alla jobbar samtidigt för att se till att hålla företaget uppkopplat dygnet runt. I samarbete med HCL, kommer Falck nu att inleda sitt förändringsarbete för att konsolidera denna miljö.