Flera intressanta nyheter på Lenovo Accelerate 2019

Årets upplaga av Lenovo Accelerate bjöd på flera spännande nyheter redan under den första dagen.

I år äger Lenovos stora årliga evenemang rum på Swan and Dolphin Resort i Orlando, Florida, och vi är på plats. Trots att evenemanget pågår i flera dagar så vilar inte Lenovo på heta nyheter. Redan under första dagen presenterar de flera intressanta innovationer när det gäller nya PC:s, Augmented Reality (AR), Internet of Things (IoT) och IT-säkerhet.

Ja, för att vara helt ärlig är det inte bara en enda nyhet de släpper utan snarare ett helt fyrverkeri av innovationer. Målgruppen omfattar såväl SMB som Enterprise. Här följer några av Lenovos alldeles nyligen annonserade nyheter.

ThinkReality A6

En av de färska nyheterna ingår i Lenovos AR-portfölj. Det handlar om den nya ThinkReality A6 som är en lättviktig, endast 380 gram, men samtidigt tung lösning för Augmented Reality.  Det ”digitala pannbandet”, som stöder såväl enkla som komplexa AR-lösningar, erbjuder företag och dess anställda ökad produktivitet. Detta headset levererar ett 40-gradigt synfält kombinerat med en upplösning på hela 1080 pixels per öga. Det enkla är oftast det genialiska.

Lenovo är kända för sitt sedan länge kända engagemang inom hårdvara och PC:s. Se bara på deras lyckade koncept ThinkPad. Nu kompletterar de sitt utbud med en uppstickare inom Internet of Things. Namnet är lika enkelt som självklart nämligen ThinkIoT. Pedagogiskt och tydligt.

Den här delen av Lenovos erbjudande består bland annat av avancerade sensorer och kameror som stöder olika IoT-lösningar. ThinkCentre och ThinkCentre Nano utgör en del av de intelligenta sensorer, kameror, rörelsedetektorer och enheter för ansiktsinkänning som tillsammans skapar Lenovos IoT-plattform.

Nya ThinkBook

När det gäller PC:s annonserar Lenovo också de nya versionerna av ThinkBook, med antingen 13 eller 14 tums bildskärmar. Den primära målgruppen är små och medelstora företag (SMB) och vi pratar om en ultra-tunn enhet som bland annat passar för affärsfolk i rörelse. Det här är ännu en medlem i Lenovos familj av stryktåliga och kraftfulla laptops. Båda modellerna lanseras i slutet av maj.

Vi avrundar med att presentera Lenovos senaste lansering när det gäller säkerhet – ThinkShield. Det är en produktfamilj som består av lösningar inom såväl mjukvara som hårdvara. Det uttalade målet är att skydda användaren och dess IT-lösningar. En viktig beståndsdel är Lenovo Self Healing BIOS som ser till att enheten kan startas om, utifrån det senaste säkra inloggningstillfället.

Lenovo kopplar stort som smått

– Målet med konferenser som Lenovo Accelerate är att kunna visa hur produkter både inom mobiltelefoni och pc har smarta kopplingar till det bakomliggande serverutbudet. Det säger företagets datacenterchef i ett samtal med IT-kanalen.

Per Overgaard är dansken som tidigare har basat för Lenovos nordiska verksamhet men nu är chef för bolagets europeiska Data Center Group (DCG).

Det handlar om allt som har att göra med datacenter och då ingår inte bara servrar, nätverk och lagringsenheter utan även satsningarna på sådant som artificiell intelligens.

Per Overgaard har jobbat på IBM i drygt sex år men för fem år sedan sålde IBM sina Intel-baserade servrar, exempelvis IBM System x och IBM BladeCenter till Lenovo (PC-divisionen såldes till Lenovo redan 2005). En stor del av IBM:s serverpersonal följde med över till Lenovo, däribland Per Overgaard.

Satsningen på servrar var svår i början för Lenovo som främst tillverkat pc.

– Det tog tid för oss att komma in på rätt väg i förhållande till våra konkurrenter. En fördel vi har haft är alla de nöjda pc-kunderna där vi på företagssidan kunna visa upp sådana exempel och utlova liknande kundnöjdhet kring servrar.

Därtill vill företaget kunnat tillföra något extra som skiljer ut det från mängden.

Per Overgaard säger att målet med konferenser som Lenovo Accelerate är att kunna visa hur produkter både inom mobiltelefoni och pc har smarta kopplingar till det bakomliggande serverutbudet.

– Det vi ser nu är att tjänster som utvecklas på den ena plattformen även kan användas på de övriga. Här handlar det alltså om verklig digital transformation och tekniköverföring med omfattande integration mellan de olika enheterna. Lenovos uttalade mål för de kommande åren är att kunna bli lika stora på servrar som inom pc.

– Ser man på säljsiffrorna är vi på god väg. För att nå dit gäller det givetvis att utveckla goda relationer även med teknikpartners. Här spelar innehållet en viktig roll där man kan jämföra med mobilerna som bara är en bit hårdvara som endast når sin verkliga potential när apparna är på plats, betonar Per Overgaard.

Även när det gäller datacenters är det oerhört viktigt att få till stånd samarbeten kring utveckling och innovation av innehållet, framhåller han.

– Det handlar både om smarta lösningar och sådana som förenklar för användarna. Här vill vi kunna skräddarsy lösningar för de individuella kunderna, oavsett om det är en stor bank eller en liten butik.

Bland de tekniker som Lenovo satsar stort på märks så kallad blockchain (blockkedja), en distribuerad databas som till exempel används för hantering av kundernas tillgångar i form av både datorer, mobiltelefoner eller annan utrustning. Det innebär samtidigt utökade möjligheter att öka säkerheten och spårbarheten i hela kedjan av produkter.

Per Overgaard säger att allt som rör moln och EU:s dataskyddsförordning GDPR leder till frågor kring vart data tar vägen.

– Både för oss och kunderna gäller det att kunna ge en bra bild av var data ska placeras, lokalt eller i molnet, och hur dessa val ska genomföras på bästa möjliga sätt. Har man väl överfört mängder av data till molntjänster är det inte helt lätt att backa tillbaka till lokal lagring. Så det gäller att redan från början ha en plan för hur fördelningen mellan lokal data och molntjänster ska se ut.

Per Overgaard betonar att närheten till partnerledet är oerhört viktig när det gäller utrullning av allt från molntjänster till servrar.

– Vi gör inget utan att ha med oss våra partners i diskussionerna. När det gäller support är det ju oftast något som sker via partners i kanalledet. Det gäller inte minst i Sverige där vi över huvud taget inte har någon direktförsäljning. På den nordiska marknaden jobbar vi hårt för tillväxt inom kanalen där vi ständigt ligger på för att genomföra utbildningar kring alla våra nya produkter.