För molntjänster är samarbete bättre än konkurrens

[KRÖNIKA] Det finns idag en trend mot att olika leverantörer av Software as a Service börjar samarbeta mer med varandra.

Chris Baker är EMEA-chef för Box

De konkurrerar självklart också, men många ser att samarbeten gör det möjligt att erbjuda en bättre tjänst. Långsiktigt är det här sannolikt en nödvändighet för de som vill kunna klara framtidens krav på nya och innovativa tjänster.

Programvaran av idag är inte den samma som för bara några år sedan. Det har den accelererande digitaliseringen sett till. Nya tekniker som big data och molnlagring har förändrat vad vi behöver för slags applikationer, och en ytterligare drivkraft är vårt ständigt ökande behov av att samarbeta digitalt och mobilt.

Varje ny teknik leder till att en hel apparat av innovation drar igång. Följden är att leverantörerna kämpar för att hänga med, och allt färre leverantörer har kapaciteten som krävs för att hantera omfattningen på de förändringar som behövs.

Detta är ett av skälen till att vi ser allt fler specialiserade leverantörer som löser bara en liten del av digitaliseringsbehovet hos företag och myndigheter. Marknaden blir allt mer fragmentiserad, med allt fler och mer nischade IT-företag.

Dessutom blir det dyrare och dyrare att utveckla nya applikationer, delvis för att de blir mer avancerade och även för att kvalitetskraven på IT ökar. För IT-företagen är alltså lösningen egentligen uppenbar: De måste samarbeta mer, så att de slipper göra allt själva.

Specialiserade erbjudanden i en gemensam plattform

Framgångsreceptet för framtiden är att kunna erbjuda komplex IT som en flexibel tjänst. Därför ser vi allt mer plattformar, det vill säga centrala molntjänster som innehåller många delar, långt utöver bara lagring i molnet.

Ett särskilt lyckat koncept är att göra det möjligt att sätta ihop moduler från olika leverantörer, som sedan kan läggas till och tas bort utifrån behov. Detta öppnar dörren för en stor mängd specialiserade applikationer som var och en kan vara värdefulla för användaren. Det kan handla om allt från säkerhetsapplikationer till bildbearbetning eller nästan vad som helst annat.

För användarna innebär det här att de får tillgång till nya funktioner snabbare. Många företag har redan vant sig vid att ständigt hålla utkik efter ny teknik som de kan ha nytta av, men för små och medelstora företag är detta en uppgift som de inte riktigt har tid med. För dem är det bättre om de får tillgång till så mycket som möjligt utan att behöva leta efter det.

Att välja rätt applikation

Idag finns det hur många applikationer som helst att välja på. Allt för ofta väljs det som är välkänt, kanske från en leverantör vars produkt redan används i företaget sedan tidigare. Problemet är att startups då inte får någon chans att konkurrera, även när de har en bättre tjänst. Men de små spelarna skulle kunna erbjuda en trovärdig tjänst om de istället ingick i en större struktur, som en del av en molntjänst.

En annan aspekt: Verksamheter borde egentligen inte be sina användare logga in på massor av olika tjänster eller lära sig deras olika sätt att fungera. Idealt sett ska ett verktyg och dess funktioner kunna ersättas av en ny utan att det märks, vilket egentligen bara fungerar om de går att integrera med en existerande plattform. Istället för många separata tjänster är det bättre att försöka få många att samverka.

För företagen som använder tjänsterna är samarbete mellan olika leverantörer av SaaS inte bara ett sätt att bli mer flexibel. Det är också en möjlighet att få en fördel på marknaden. Genom att integrera existerande verktyg och data kan de få en mer effektiv IT. Medan leverantörerna istället för bara en smal tjänst eller enbart molnlagring kan erbjuda en hel räcka tjänster. Mer samarbete kan ge ett mervärde till alla.

Chris Baker är EMEA-chef för Box