När det framstående analysföretaget Forrester Research nagelfar IT-lösningar för tjänstehantering är Freshworks en av leverantörerna som lyfts fram, med epitetet ”Strong Performer”.
Den färska undersökningen heter The Forrester Wave: Enterprise Service Management, Q4 2021.
Enterprise Service Management (ESM) kan översättas med organiserad, eller avancerad, tjänstehantering. En mer vardaglig beskrivning är IT-servicedesk. Freshworks med ett stort sortiment av molntjänster för kundkontakter, kommunikation, kundtjänst, med mera, erbjuder molntjänsten Freshservice inom ESM.
Forrester lyfter bland annat fram ”signifikant ny funktionalitet”, i form av en enhetlig lösning för hantering av incidenter. Den innefattar AI-baserad hantering av larm och schemaläggning. Även en kostnadsfri utvärderingsversion och en flexibel prismodell får tummen upp. ”Freshservice passar bra för små och mellanstora organisationer, tack vare att tjänsten ger ett värde snabbt”, står det att läsa i rapporten. Även möjligheten att öka förutsägbarheten för tjänsteorganisationer nämns som en fördel.
– Den här utmärkelsen visar att avancerad tjänstehantering inte bara är ett alternativ för världens största företag. Freshservice är en modern och lättanvänd lösning som passar företag av alla storlekar, säger Prakash Ramamurthy, produktchef på Freshworks.
Forrester nämner även att det finns ett stort antal tilläggsprodukter till Freshservice, som utökar tjänstens funktionalitet. I skrivande stund finns det fler än 2 000 tilläggsprodukter på Freshworks marknadsplats.