Forskningsanläggningen ESS väljer inköpslösning från Conrad
Hem Nyheter Forskningsanläggningen ESS väljer inköpslösning från Conrad

Forskningsanläggningen ESS väljer inköpslösning från Conrad

Publicerat av: Redaktionen

Genom att optimera den elektroniska inköpsprocessen har elektronikföretaget Conrad hjälpt företagskunder över hela världen att underlätta hanteringen av sina inköp.

Forskningsanläggningen ESS väljer inköpslösning från Conrad

Forskningsanläggningen ESS väljer inköpslösning från Conrad

En av dessa är forskningsanläggningen ESS i Lund.

– För ESS innebär implementeringen av vår OCI-shop att hanteringen av inköpen hos Conrad har blivit betydligt smidigare vilket i sin tur sparar mycket tid, säger Tomas af Winklerfelt, Account Manager Scandinavia på Conrad.

Sedan 2019 har Conrad erbjudit smidiga inköpslösningar till en rad olika företagskunder. Conrad omvandlar produktkatalogen till digital form och skräddarsyr olika eProcurement-lösningar utifrån företagens behov, med olika klassificerings- och exportformat där samtliga standardversioner av UNSPSC, eClass, BMEcat 1.2, CSV, CIF och Excel ingår.

Syftet är att kunderna ska effektivisera sin inköpsprocess genom att köpa in både tjänster och produkter elektroniskt. Vid årsskiftet implementerade Conrad sin OCI-shop hos forskningsanläggningen ESS vilket var den bäst lämpade lösningen eftersom ESS både är en stor organisation och redan hade ett befintligt ordersystem. Utöver OCI-shop erbjuder Conrad även CSP, som är praktiskt för mindre företag, samt eCatalogue med fast prislista vilket passar större företag. Tre veckor efter att Conrad påbörjade arbetet av implementeringen på ESS stod OCI-shopen klar och var redo för användning.

–Vi bestämde oss för att dela upp OCI-shopen i tre olika inköpssystem så att olika avdelningar på ESS har tillgång till en viss sorts produkter. En särskild avdelning har tillgång till hela systemet sedan har serviceavdelningen tillgång till produkter inom facility och sist har IT-avdelningen en inloggning till produkterna som passar dem, allt för att inköpsprocessen ska gå lätt och smidigt, säger Tomas af Winklerfelt.

Optimera inköpen och få en tydligare överblick
En av fördelarna med att använda sig av Conrads inköpslösningar är enligt Tomas af Winklerfelt att det blir mindre handpåläggning för kunden eftersom de inte behöver kontakta Conrad för att placera ordern. Dessutom visas lagerstatusen i realtid vilket underlättar inköpsbesluten. I ESS fall har implementeringen av OCI-shopen fungerat bra och nu strävar Conrad efter att implementera fler eProcurement-lösningar som är skräddarsydda efter kundernas behov.
– Vi är väldigt lösningsorienterade och har som målsättning att alltid att hitta lösningar som möter våra kunders efterfrågningar. Vårt motto är “whatever you need we got you covered”, och det är verkligen så vi jobbar, med över 750 000 produkter i lager, så har vi helt enkelt det kunden behöver, avslutar Tomas af Winklerfelt.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>