Första flaggskeppsmobilen 2019 lanserad

IT-Kanalen var med på globala presentationen.

Huawei har sjösatt nya smarta mobilen HONOR View20 under buller och bång vid ett event i Paris. IT-Kanalen var med. Den globala lanseringen på marknaden skedde den 22 januari efter att produkten redan kommit några veckor tidigare i sitt hemland där den uppges redan sälja bra.

Design för unga

Vem ska ha den? IT-Kanalens reporter kom osökt att tänka på det engelska uttrycket “brats”. Alltså en slags bortskämda ungdomar (och ett positivt ord). Anledningen är att det rör sig om en mobil avsedd för unga som är intresserade av antingen utseendet på mobilen eller den avancerade tekniken under det glänsande höljet. Kanske båda samtidigt. Det här är en mobil också för den gaming-intresserade eller fotografer. Fast att den har en mängd andra intressanta funktioner också.

Viktigt är också att den hamnar i premiumsegmentet – fast många bedömer den ändå som relativt billig. Allt sådant är förstås relativt. Att ha råd får nog ändå ses som en viktig egenskap för mobilens köpare. Man kanske inte klarar inköpet utan att ha sparat av förra månadens lön. Kan man övertala pappa och mamma (eller kanske farmor) att betala eller ska lönen från sommarjobbet gå till Telia eller MediaMarkt för att lägga beslag på denna glänsande mobil som sedan i ett slag kan användas till att ta snygga selfie-filmer som kan redigeras och delas med vänner? Exempelvis. (AI video editor.)

Riktpris på ca 500 euro

En mobil med 6 GB RAM och 128 GB ROM får ett ungefärligt pris på 569 euro. Samma med design från Moschino (i ett designsamarbete) kommer på 579 euro.

Kanske riktar man sig till de unga urbana med jobb och inkomst som inte ännu börjat lägga undan till framtida boende eller en långresa i Asien.

För att söka svaret bör man åtminstone känna till två saker. Höljet på baksidan av mobilen är fantastiskt. Det glimmar verkligen om mobilen – den kommer i fyra färger (Sapphire Blue, Midnight Black, Phantom Red och Phantom Blue). Om man håller upp den blå eller röda mot ljuset och vickar mobilen försiktigt i handen så sker ett ljusspel. Det finns ett “V” som liksom flyttar sig längs med höljet. Vicka tillbaka så sker samma fast åt andra hållet. I övrigt är finishen som lacken på en ny bil. Den känns också bra i handen.

Det andra är att HONOR alltså har ett samarbete med det italienska modemärket Moschino. Moschino är ett lyx-modemärke som formgett utseendet (utsidan) på två andra versioner av den nya produkten. Man kan få den med en teddybjörn. Moschinos VD Gabriele Maggio var med på eventet och berättade. Det finns en ny generation som ser världen på ett nytt sätt. Moschino designar för den och har en stil som inkluderar humor och ironi.

Ta gruppselfies

Det är sällan man kan höra en allvarligt menad diskussion om kvaliteten på gruppselfies? George Zhao, som är VD på Honor, dominerade vid presentationen av telefonen och höll därefter en presskonferens. Han sa angående just gruppselfie att det är på posen det hänger om det blir en bra bild. Den blir bättre om man står rätt och håller armen rätt. Något annat man frågade honom om var hur det fungerar för Honor att vara en del av Huawei. Att ha en multi-brand-strategi är inget problem för oss, sa George. Det är ju heller inte ovanligt.

Färgglada telefoner i en färgglad lokal

Eventet drog igång med ljusspel i lokalen och en videofilm om Honor. Det går bra. Man blev exempelvis nummer två i försäljning i Frankrike i fjol. Utvecklingen beskrivs som explosionsartad. Honor är andra året in i en global strategi med målet att vara bland topp fem i världen.

Honor har alltså en bra kamera och man har utvecklat hålet i enheten som kameran använder (med en Sony IMX586-sensor).  Hålet är extra litet (25 MP) och finns i övre vänstra hörnet (från åskådarens synvinkel). Det är borrat med stor precision och sitter en bit ner från kanten på enheten. (Här är ett trendbrott på gång i branschen där hålet för kameran flyttas från att vara direkt intill kanten till en liten bit in på skärmen, så kallad “hole punch screen”.)

-Idag uppgraderade vi vårt varumärke och dessutom vår produkt, sa Zhao.

Zhao har själv tagit bilder på mobilen som han visade bland annat från en resa till Malaysia. Det är lätt att zooma in och se detaljer. Trots det lilla hålet ser kameran noga och det går att få med mycket på bilden. Man har även anlitat en proffsfotograf från National Geographic vars alster tagna med mobilen också visades.

Hoppas öka intresset för AI

Kameran kan samtidigt faktiskt ses som en förenkling i förhållande till mobilkameror på andra telefoner med sina enkla lins men med 48 megapixlar och det förklaras med att det passar unga användare och dessutom förhoppningsvis kan pusha på användningen av AI.

Sedan fick vi se hur det går till att spela ett spel där man använder egna kroppsrörelser som projiceras på en film där en figur (du själv med annat utseende kanske) åker skidor utför. Det är kul att se rörelserna i praktiken i rätt miljö i skidbacken. En 3D kamera hjälper till med detta. Den som vill få upp det hela på en lite större skärm kan ansluta mobilen till en PC. Mobilen har GPU Turbo2.0. Man har ett samarbete med Epic Games och det går att spela Fortnite (60 bilder per sekund). Samarbetet ska fortsätta.

Ordet “flagship” användes flitigt av VDn. Den nya telefonen med alla sina smarta funktioner är en flaggskeppsprodukt. Den första att presenteras 2019. Vid några egna enklare tester av kamerafunktionen ser vi också, som visades under presentationen, att bilderna blev tydliga och bildutsnittet större än på i alla fall den gamla vanliga mobil vi hade till hands just då. Det var kul att prova själv.

“Lev ut men behåll visdomen”

På skärmen framför besökarna på eventet som varade flera timmar stod bland annat följande: “What if we created something cool together. Live life to the limit and yet keep our wisdom with us”.

Man visade också en förändrad Honor-logga där man bytt och skriver hela ordet i versaler och gjort den i flera färger. Texten böljade från lila över blå till turkos. Honor har blivit stora och färgglada!

Tidigare produkter som gjorde Honor till det största mobilmärket i Kina förra året är Honor View10, Honor 10 och Honor Magic2.

-Vi kommer att fortsätta jobba hårt för att skapa den bästa designen och tror vi kan bli bättre och bättre, sa Zhao.

-Vi har gott självförtroende inför 2019, sa han också. Det kanske är lätt med en sådan försäljningsökning för märket i ryggen och vad som absolut är en fin ny produkt. Enheten fick flera utmärkelser på CES i Las Vegas nyligen.

På eventet i Paris kom man även med en ny sportklocka, Honor Watch Magic/Dream.