Förväntad stark julhandel – men ökade krav på flexibilitet

Konsumenter världen över planerar att fira jul som vanligt, med inköp av presenter.

Förväntad stark julhandel – men ökade krav på flexibilitet 1
Mike Webster, chef på Oracle Retail

Men handlarna kan förvänta sig ändrade beteenden i pandemitider, vilket ställer krav på stöd av flexibla applikationer. Det framgår av en stor undersökning gjord av Oracle.

Oracle Retail är namnet på en undersökning som omfattar fler än 5 000 konsumenter från hela världen. Oracles intresse av området är att företaget är en stor leverantör av tekniska plattformar och applikationer till detaljhandeln och till andra typer av affärer.

Undersökningen visar på goda förhoppningar om en normal julhandel. 58 procent av de tillfrågade planerar att spendera lika mycket som förra året, eller mer, på julklappar och andra presenter som är aktuella den här tiden på året.

Coronapandemin har som bekant inneburit ett lyft för e-handel. Trots det är många konsumenter inställda på att ge sig ut i den fysiska julhandeln. Nästan 20 procent av deltagarna i undersökningen planerar att handla det mesta inför julen i fysiska affärer, medan 47 procent ämnar dela upp inköpen online och fysiskt. Av återstoden är det 16 procent som har för avsikt att hämta varor vid parkeringsplatser, från affärer som erbjuder den tjänsten.

En intressant skillnad är att planerade returer ser ut att minska. Förra året planerade hela 77 procent att returnera minst en vara. I år har den andelen sjunkit till 37 procent.

– Julhandeln kommer att testa handlarnas förmåga att betjäna kunderna hur de än vill handla. Det blir väldigt viktigt att klara av att ha varor i lager, säger Mike Webster, chef på Oracle Retail, i en kommentar till undersökningen.

47 procent av deltagarna i undersökningen säger att varor som inte finns i lager toppar listan över dåliga köpupplevelser. 63 procent är inte beredda att vänta på att varorna ska komma tillbaka i lager. Det här har medfört problem under pandemin, då många handlare har fått slut på varor.

En överväldigande majoritet uppger att de känner sig trygga i fysiska butiker, om de kan se att säkerhetsföreskrifter följs. Ett exempel är att 66 procent föredrar att betala utan kontakt med mänsklig personal.

En intressant iakttagelse är att många kunder, 48 procent, upptäckt nya varumärken på sociala medier. 65 procent av dem nämner Facebook, följt av Instagram med 53 procent och Youtube med 49 procent. Tiktok kommer fyra med 29 procent.

Vad gäller leveranser föredrar de flesta leverans till hemmet. Men här finns det säkert stora geografiska skillnader. Hemleveranser på bred front är till exempel en relativt ny företeelse i Sverige, jämfört med många andra länder. I vårt avlånga land är det säkerligen postombuden som kommer att få det allra svettigast.

Slutligen, det kanske mest intressanta för handlare: vad är det som får folk, både de som surfar på webben och de som befinner sig i butiker, att handla? Jo, följande:

– 55 procent tänder till på låga priser.

– 49 procent gillar specialerbjudanden och rabatter, till exempel att köpa en vara och få en annan på köpet.

– 25 procent framhäver omedelbar tillgång och snabba leveranser.

Bakom alla de här rönen döljer sig samma behov av stöd, även om Oracle inte säger det rätt ut: en flexibel teknisk plattform och applikationer för olika typer av handel och försäljning. I år blir det viktigare än någonsin att det stödet kan hantera flera kanaler, vilket kallas omnikanal.

Det handlar inte bara om att kunna sälja via flera kanaler, som butiker och webbplatser, utan även om att koordinera de olika kanalerna och att alla hantering, både för personal och kunder, är så enhetlig som möjligt. Ett exempel är att ha samma priser oberoende av kanal. Ett annat att en kund ska kunna inleda kontakt i en kanal och slutföra ett köp i en annan.

Sammanfattningsvis pekar Oracles undersökning på att det finns anledning till en viss optimism inför julhandeln.