Förväntansekonomin – ge mig vad jag vill ha, nu!

Nedan den industriella revolutionen har vi med teknikens hjälp strävat efter att förbättra människors livskvalitet.

Allt genom nya produkter och tjänster för att göra livet lite enklare. Under de senaste 250 åren har vår uppskattning för tekniken ökat, men även våra förväntningar och krav. Specifikt har kraven på med vilken hastighet företag levererar varor eller tjänster ökat det senaste decenniet. I kombination med en minskad känsla av varumärkeslojalitet har företagen nu väldigt lite tid till att tillfredsställa kundernas behov. Detta är ett fenomen som vi kallar “förväntansekonomin”.net

Denna förväntansekonomi drivs främst av så kallade ”millennials” vilka har vuxit upp i en uppkopplad värld med sökmotorer och sociala nätverk tillgängliga för att svara på alla deras frågor. En uppkopplad värld där de använder sina egna fingeravtryck för att verifiera sin identitet. Som generation saknar många millennials tålamod och är i allmänhet lojala gentemot en upplevelse, inte ett varumärke. De förväntar sig att deras erfarenheter är unika, spännande och viktigast av allt att de levereras till dem när de vill och var de vill. Det är därför de tagit till sig trenden fast-casual dining, vilket ger dem mat som är av högre kvalitet än traditionell snabbmat men som fortfarande levereras lika snabbt.

Tekniken spelar en ofrånkomlig roll i millennials arbets- och fritidsliv vilket gör dem bättre uppkopplade än någon generation tidigare. Forskning har visat att millennials använder sin smartphone till att kolla sin e-post var 36:e minut, Twitter var 39:e minut och sina SMS var 48:e minut.

Tekniken spelar en så viktig roll i deras liv att millennials nu sägs lida av “digital demens”, en ovilja eller oförmåga att återkalla fakta rakt från minnet på grund av sitt teknikberoende. De börjar även tvivla på hur sanningsenligt deras minne verkligen är. I själva verket konsulterar nu 36 procent av alla konsumenter internetkällor direkt när man ställs inför en fråga. Att millennials har sin teknik ständigt närvarande är i huvudsak vad som drivit på förväntansekonomin. Men höjda krav och förväntningar från moderna konsumenter är också en orsak.

Det finns en mängd olika exempel på företag som anpassar sig efter denna trend. Uber fann att fler än 97 procent av alla genomförda resor i San Francisco involverade taxibilar som kördes fram fortare än 10 minuter efter att de beställts. Kunder som var tvungna att vänta på sina taxibilar avbröt oftare sin resa helt och hållet. Som ett resultat av hastigheten på Ubers service är många konsumenter nu inte alls nöjda med att behöva vänta. Detta har skapat en ny “norm” och förväntningar gällande det påverkade området. När denna norm har fastställts måste företag antingen uppfylla den eller överträffa den. Annars anses de tillhandahålla dålig service.

Samma sak är även sant inom en företagsmiljö. Under de senaste åren har arbetsplatserna genomgått flera förändringar och likaså de anställdas förväntningar på teknikanvändning. Som ett resultat av detta har många väletablerade företag insett behovet av att differentiera sig för att kunna behålla de bästa talangerna. När det gäller teknik finns det en förväntan att allt kommer att fungera felfritt och omedelbart. När så inte är fallet uppstår frustration. Enligt forskning förväntar sig 33 procent av alla under 24 år teknisk support på under ett par minuter och 59 procent av millennials säger att teknisk support på under 10 minuter bara är “acceptabelt”.

Organisationer behöver därför en IT-infrastruktur som är både pålitlig och skalbar. De kommer annars inte att kunna möta de anställdas eller kunders växande behov. Basen i denna IT-infrastruktur är ett solitt datahanteringssystem som möjliggör att data kan nås, lagras och överföras när det behövs. Flash-teknik kan hjälpa till att leva upp till dessa förväntningar eftersom det låter organisationer leverera hög prestanda vid behov för att sedan skala ned servicenivån när belastningen inte längre är lika stor. För organisationer som behöver denna sorts hybridinfrastruktur ger NetApps Data Fabric möjlighet att använda sin befintliga datapraxis på data i molnet. Med hjälp av detta kan IT-chefer enkelt dela tillämpningar mellan olika moln och flytta informationen till den plats där den behövs så att efterfrågan kan mötas sömlöst.

Det finns ingen tvekan om att förväntansekonomin är här för att stanna. Tekniken utvecklas och går ständigt framåt vilket fortsätter att skruva upp förväntningarna från konsumenter på både produkter och tjänster. Företag kan inte luta sig tillbaka eftersom dessa förväntningar kommer att fortsätta att öka och förändras. Genom att arbeta med att modernisera sin IT-infrastruktur för att kunna hantera dessa krav kan företag leverera vad som förväntas och mycket mer.

Post Comment