Framsteg för den svenska spelbranschen

Inom den globala spelindustrin har Sverige blivit ett land att räkna med.

Flera stora spelframgångar har haft sin början i vårt avlånga land, och branschen är en av Sveriges mest växande. Sedan 2010 har omsättningen ständigt ökat och dataspelsbranschens spelutvecklarindex, som släpps årligen, har pekat stadigt uppåt. I och med att det går så bra för de svenska spelföretagen, som exempelvis DICE, King och Mojang, finns det en ständig efterfrågan på utvecklare och designers, och man försöker samtidigt få in fler kvinnor till branschen.

Stora som små spelföretag

Trots sin storlek till ytan sett, är Sverige en av de hetaste platserna för nystartade spelstudios. 2012 räknade man med att det fanns 145 spelstudios i landet med ca 2000 anställda. 2016 var det antalet 287 och antalet anställda hade ökat till 4 267. Samtidigt som det finns stora studios som ligger bakom världssuccéer som Minecraft, Battlefield, Avatar och Candy Crush, finns det även flera mindre spelföretag som börjar få mark, och som växer så det knakar. Det är heller inte bara en viss typ av spel som utvecklas i Sverige, och det finns ett ständigt sökande efter ny teknik och nya sätt att öka spelupplevelsen. Man räknar exempelvis med att var tionde svenskt spelföretag använder sig av virtuell verklighet, och denna variation bidrar till att det utvecklas en mångfald av spel på den svenska spelscenen.

Ökat intresse för onlinespel

Allt fler svenskar har börjat få upp ögonen för att spela online, och mycket är tack vare att spelutbudet går att nå via olika enheter, såsom datorer, surfplattor och mobiler. Spelmarknaden online har blomstrat de senaste åren och spelsajter som William Hill har ett omfattande svenskt klientel som tycker om att spela alltifrån spelautomater till bordsspel, vare sig det är live eller mot en slumpgenerator. Detta har gjort att svenska spelutvecklare har börjat utveckla spel just för onlinemarknaden. Svenska NetEnt, tidigare Net Entertainment, är exempelvis ett av de företag som har utvecklat tekniken bakom live-spelen, samt som har utvecklat populära slotspel som Gonzo’s Quest och Starburst.
Fler kvinnor till branschen

Det pågår ständigt en stor debatt om hur man ska få fler kvinnor till att börja spela och arbeta inom spelindustrin. Tyvärr har det uppdagats att flera kvinnliga spelare blir dåligt bemötta online, och det har lett till att man har fått arrangera egna turneringar och spelorganisationer som vänder sig just till tjejer.

För att främja att fler kvinnor kommer till spelindustrin har bland annat Facebook valt att lyfta fram kvinnor som arbetar inom branschen. Genom initiativet Women in Gaming kan man via den sociala mediesajten gå in och läsa och lyssna på intervjuer med kvinnor som arbetar med allt från utveckling till marknadsföring och producering inom branschen. Mellan 2015 och 2016 ökade antalet kvinnor inom spelindustrin i Sverige med 21 procent, och man hoppas att den utvecklingen kommer att fortsätta och att den svenska, blomstrande spelbranschen, kan vara ett exempel för resten av världen.