Från E-commerce: Omnichannel och digitala skyltar fortsätter bubbla
Hem REPORTAGE Från E-commerce: Omnichannel och digitala skyltar fortsätter bubbla

Från E-commerce: Omnichannel och digitala skyltar fortsätter bubbla

Publicerat av: Redaktionen

Mässan E-commerce Stockholm sjuder av retailsnack. IT-Kanalen träffade två av utställarna som hade helt olika syn på starkaste trenden inom retail idag.

Läs också: Professorn: ”E-handlare, sluta se logistik som en kostnad”

Mässhallen i Kista var knökfull på förmiddagen under E-commerce-mässans första dag. En stor del av utställarna kommer från leverantörer av utrustning och system ämnade för fysiska butiker. Exempelvis analoga och digitala skyltar.  Längst bort i hallen hittar vi Panasonic, där Torbjörn Mähler bland annat visar just digitala skyltar och videoväggar.

Torbjörn Mähler, Panasonic

Torbjörn Mähler, produkt och marknadsansvarig i Norden på Panasonic System Communications.

Torbjörn Mähler berättar att även om de ännu är tämligen små inom digital signage i Sverige kommer de att växa markant den närmaste tiden. I och med det blir det aktuellt att hjälpa distributörerna mera med affärsutvecklingen inom detta område, säger han.

Vilken trend är starkast inom retail som du ser det?
– Videoväggar och intelligent content, säger han och förklarar:

– Intelligent content kan handla om att du med hjälp av en kamera och efterföljande bildanalys kan anpassa innehållet i en digital skylt efter kön och ålder hos den som kommer in i butiken eller står och tittar i skyltfönstret.

Vi provar och omedelbart visar sig en av svagheterna med konceptet: systemet tolkar honom som man, vilket är rätt, i åldern 18 till 30 år. Vilket är minst tio år fel. Men förutsättningarna här i mässmiljön är inte optimala, förklarar han.

– Detta är en teknologi under konstant utveckling. Det vi presenterar här idag är ett sätt att kunna utnyttja denna teknik mera i framtiden för att nå olika kundkategorier med rätt budskap. Även om träffsäkerheten inte är hundraprocentig ännu är det en teknik som vi kommer se mera av i många miljöer inom kort, inte bara inom retail, förklarar Torbjörn Mähler och konstaterar att konceptet även väckte  stor uppmärksamhet på världens största retailmässa Euroshop i Tyskland förra månaden, där det visades första gången

Konsta Saarela, försäljningschef på IBM-partnern Descom.

Konsta Saarela, försäljningschef på IBM-partnern Descom.

I IBMs monter hittar vi en av leverantörens partner Descom, som just nu letar affärer utanför sitt hemland Finland. Försäljningschefen Konsta Saarela gillar att det har varit så mycket folk på mässan.

– Det har varit ett ganska stort intresse och nyfikenhet kring oss också. Det är naturligtvis en fördel att stå tillsammans med IBM, konstaterar han.

Vilken är den starkaste trenden inom retail idag?
– Det måste vara utmaningarna som det som kallas omnichannel innebär. Alltså hur man skapar processer för att ge kunden en enhetlig bild av dig som återförsäljare i alla kanaler, e-handel, mobilhandel, butiker, callcenter, sociala medier, säger Konsta Saarela.

Att han pekar på den trenden som starkast kan förvisso ha en del att göra med att det är precis vad Descom hjälper företag med. Men helt fel kan det givetvis inte vara. Begreppet omnichannel är något som svävar över montrarna i hallen under hela dagen, och då och då dyker ner i verkligheten som en del av ett föredrag eller en diskussion vid ett kaffebord.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00