Husqvarna Group har valt Fujitsu som leverantör av IT-tjänster inom verksamhetskritiska system i hela koncernen. Avtalet berör fler än 13 000 anställda i fler än 30 länder och är resultatet av en upphandlingsprocess.
Fujitsu får i och med avtalet ansvar för en global flerspråkig Service Desk, På-platsen-support, Arbetsplatstjänster, Software Asset Management och Applikationshantering. Fujitsu har sedan 2010 levererat IT-tjänster till Husqvarna Group och det nya avtalet ersätter den befintliga överenskommelsen.
Husqvarna Groups mål under avtalsperioden, som gäller till och med 2018, är att fortsätta den pågående satsningen på standardisering av plattformar och resurser. Man vill även fortsätta övergången mot en tjänstebaserad IT-infrastruktur, för att uppnå högre effektivitet och leveranskvalitet.
Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av verktyg och maskiner för utomhusbruk som exempelvis motorsågar och robotgräsklippare, bevattningssystem för trädgården och diamantverktyg, under varumärken som exempelvis Husqvarna, Gardena, McCulloch och Poulan Pro, till fackhandlare i fler än 100 länder.
”Efter en period med kraftigt fokus på konsolidering och standardisering av Husqvarna Groups IT-Infrastruktur har vi nu en tydlig målsättning att öka flexibilitet och skalbarhet i leveransen. Kontinuitet i samarbetet med våra IT-partners borgar för att vi kan fokusera på långsiktiga mål”, säger Fredrik Johansson, ansvarig för IT Services inom Husqvarna Group.
”Vi är mycket stolta över att få förnyat förtroende från ett så viktigt och innovativt svenskt, globalt företag som Husqvarna Group. Den här typen av partnerskap visar att Fujitsu är en verkligt global leverantör med ett starkt erbjudande som ger våra kunder flexibilitet och kontinuerlig förbättring”, säger Conway Kosi, ansvarig för Fujitsu i Norden.