Fujitsu släpper nu lagringsnyhet

Hoppas ny All-Flash-lösning ska revolutionera marknaden .

Fujitsu är en av världens största tillverkare av All-Flash. Nu lanserar de en ny produktlinje som ska kunna revolutionera marknaden och som kan ha påverkan på flera olika saker som rör datacentraler – exempelvis datacentralens ekonomi. Fujitsu menar att det här produkterna visar vägen mot framtidens datacentraler – och att Fujitsu har den bästa lösningen jämfört med konkurrenterna. kxtuoat7ijkp7qmpvfzv

Vi var många journalister världen över som kollade på presskonferensen på nätet där främst företrädare för Fujitsu i Tyskland deltog. Frank Reichart, Senior Director Product Marketing, berättade att man redan sålt produkter ur den nya linjen till kunder i just Tyskland. En bakgrund till intresset är att lagringen hittills halkat efter och idag inte motsvarar kapaciteten hos processorer och nätverksprestanda. Nu går det enligt Fujitsu bättre än tidigare att gör något åt den saken.

Frank tog inledningsvis med oss på en kort genomgång av den här sortens lagrings korta men inom området betydelsefulla historia. Frank konstaterade exempelvis att den första generationen All-flash var dyra. De nya produkterna kommer därför att bidra väsentligt till kostnadseffektivitet. Dessutom är de mycket bra för alla som säljer datalagring. Han pratade om ”full business class”.

En viktig poäng förutom priset är att användaren får mycket korta svarstider. Det blir exempelvis lättare att köra video och Fujitsu kommer att vara ledande på det området. Annat som blir lättare blir att jobba med stordata och analyser.  

Det går att uppnå god datasäkerhet. 100-procentig sådan med ett system som går under beteckningen ”transparent failover”. Dessutom använder Fujitsu deduplicering och högeffektiv komprimering när det behövs. Det leder till minskad volym och smart användande av kapaciteten. I tillägg går det att förenkla handhavandet med en automatiserad process som heter Quality of Service.

Frank går igenom en kundundersökning som Fujitsu låtit göra. Svaren visar att rätt många kunder menar att de redan behöver de nya produkterna.

”Vi har den bästa produkten. Det är säkert,” säger Frank.

Det är fråga om två nya produkter som kan beställas omedelbart och kommer att levereras från och med slutet av månaden. De heter ETERNUS AF250 och ETERNUS AF650. Den första är en instegsmodell och den andra rör sig om ”midrange storage”.

Här är lite data om produkterna: Den större ETERNUS AF650 är en flaggskeppsmodell. Den har upp till 256 GB minne och 96 SSD-diskar, vilket ger en råkapacitet på 368 TB och, tack vare komprimeringen, 1843 TB effektiv kapacitet. ETERNUS AF250 har 64 GB minne och upp till 24 SSD-diskar, vilket ger en råkapacitet på 92 TB och 460 TB effektiv kapacitet.

Christian Svärdling är lösningsarkitekt på Fujitsu i Sverige. Efter presskonferensen ringde vi upp honom för att få ett svenskt perspektiv på nyheten från hans bolag. Han berättar inledningsvis att han är medveten om att en nyhet av det här slaget gärna blir väldigt teknisk. Samtidigt tycker han om att jobba på ett delvis annat sätt där han lyssnar på kunden och tar reda på deras behov.

Lösningen har många features, säger han, och det innebär att den som sköter lagringen kan lägga mer tid på verksamheten. Man kan helt enkelt jobba där man mest behövs.

En annan fördel är att det går att starta nya projekt väldigt snabbt. Det innebär i sin tur att man kan spara tid och pengar. Det går att få fram relevant data på kort tid.  Dessutom finns det goda omställningslösningar där man kan jobba i så kallade silos.

Christian nämner sjukhus som exempel. Där får personalen ofta vänta länge på att få fram en röntgenbild så att de kan börja göra sitt jobb – att analysera. När det gäller något sådant kan man korta ner processen väsentligt. Det innebär att sjukhuset hinner med fler patienter.

Ett annat exempel: inom bank och finans är man beroende av så kallad Fast IT – alltså att få svar snabbt. Där kan man också ha nytta av de nya All-flash-enheterna i sina lagringscentraler.

Till återförsäljarna vill Christian säga att en skillnad mellan Fujitsu och deras konkurrenter är att Fujitsu inte tar betalt för sina features. Därför blir lösningarna i realiteten billigare. En annan viktig punkt är att om en användare redan är van att bygga med lösningar från Fujitsu så kommer de att känna igen sig. Man behöver inte skicka personal på utbildning.

-De nya enheterna integrerar med befintliga system och man kan köra Fast IT på de applikationer man själv vill, säger Christian. Han poängterar också att det rör sig om en massmarknadsprodukt.

I samband med lanseringen har Fujitsu en kampanj. Kunden får 12 SSD:er för priset av 10. Kampanjen pågår till slutet av året.

 

 

 

 

 

 

 

 

Post Comment